catlady
Vad är det för något som äter bladen på mina små äppleskott till nät?! Halvcentimeter långa gröna larver, flera stycken! Och bladen har liksom vitt pulver på sig. Provadopinnar i jorden har inte hindrat dessa, vad ska jag göra?! sad.gif
KURT
Är de så stora som ½ cm så kan man både plocka för hand och skaka ner dem.
catlady
Jo, men de äter vansinnigt fort och har spridit sig till min oregano. Kanske till annat på balkongen. Tänk om jag missar någon! Jag vill ju ändå veta vad det är för något så att jag kan bekämpa!
catlady
Skaka ner dem fungerar förresten inte. De håller sig fast med något.
catlady
Trådar! Jag tog bort en larv och fyra till följde med i något som ser ut som spindelväv! Men spinn är väl inte gröna larver?
catlady
Ingen som vill dra till med en kvalificerad gissning? Kan det vara sorgmyggelarver? sad.gif
Whiskuchi
jag vet inte vad det är för något, men där vi bodde när jag var liten hängde det gröna larver från trådar ur äppelträden varje år (fast det var så stora träd så de gjorde ingen skada, värre på ett litet)
catlady
Ja, jag tänkte på det också. Men då är det väl normalstora (ett par cm) larver? Dessa är jättesmå! Idag såg jag några små flug/mygg-liknande kryp med vingar som gick omkring på jorden i krukorna. Det fick mig att tänka på myggor som lägger sina ägg. Och de senaste dagarna har det varit väldigt fuktigt i Malmö...
Jag klämmer bäst jag hittar dem, men jag börjar undra om inte det mjöl/pulvriga lagret på bladen är pga något annat...?
Ramoth
Larver som stämmer in med din första beskrivning håller på att invadera mina tomatplantor, pelagoner och tagets.
Jag plockar dem för hand och lustmördar dem.

Många larver är små i början!
De minsta jag hittat är bara ett fåtal mm långa.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ramoth @ 21-07-2006, 19:52)
Larver som stämmer in med din första beskrivning håller på att invadera mina tomatplantor, pelagoner och tagets.
Jag plockar dem för hand och lustmördar dem.

Många larver är små i början!
De minsta jag hittat är bara ett fåtal mm långa.

De du har är med största sannolikhet grönsaksflySe bilder i detta tidigare inlägg det är inte samma som går på äpple.

De flesta skadedjur går bara på ett eller ett fåtal växtslag grönsaksflyet kan dock gå på flera och deras favoritväxter brukar vara tomat, tagetes, chili och paprika.

På pelargon finns det flera arter små gröna larver som trivs.
Whiskuchi
CITAT (catlady @ 21-07-2006, 19:18)
Ja, jag tänkte på det också. Men då är det väl normalstora (ett par cm) larver? Dessa är jättesmå! Idag såg jag några små flug/mygg-liknande kryp med vingar som gick omkring på jorden i krukorna. Det fick mig att tänka på myggor som lägger sina ägg. Och de senaste dagarna har det varit väldigt fuktigt i Malmö...
Jag klämmer bäst jag hittar dem, men jag börjar undra om inte det mjöl/pulvriga lagret på bladen är pga något annat...?

Njae, de var nån centimeter som mest.. jag brukade plocka in dem och mata mina fiskar med wink.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Även äpplespinnmal är små när de föds.

Det vita pulvret kan ju vara äpplemjöldagg.
catlady
Jahadu, visst är det säkert äpplemjöldagg jag fått. Fan! mad.gif Hur bekämpar man det? Men äpplespinnmalsbilderna jag sett på nätet liknar ej det jag har. Fast nu letar jag och klämmer om jag ser några av de små äckliga larverna, och det verkar fungera. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon