noora
Jag upptckte igr att ngon har tit sm hl p bladen p mina tomatplantor och p flera av chiliplantorna. Tomaten verkar ha varit godare, de bladen var mer tna n chilibladen. Jag vnde och vred p bladen, men hittade ingen som skulle kunna vara skurken. Plantorna str ute p altanen.

r det ngon som har ngon aning om vad det kan vara? Hlen var ojmna, inte som ronvivel utan snarare som de frsta angreppen av liljebagge. Jag sg inga liljebaggar p plantorna, och dom borde vl ha kalasat i sig liljorna i frsta hand?
sa, mlardalen zon 2
Ta fram frstoringsglaset ifall hlen r sm och kolla om det sitter minimala larver p undersidan av bladen, grnsaksflyets larver r pytte, pyttesm nr de fds och sitter ofta lngs nerverna p undersidan p bladen och de kan vara ursvra att hitta. De kan ven vara svra att hitta nr de blivit uppt 3-4cm de har superbra kamoflage och kan gmma sig jag vet inte hur mnga gnger jag sett avfring frn stora larver + bett frn stora larver och jag har letat och letat och letat och skakat plantor fr att sedan efter hrt letande hitta ngra riktigt feta och stora larver som man inte fattar hur man inte kunde se.

Jag har nog aldrig haft shr mycket problem med grnsaksfly ngot r tidigare de finns p tomater, chili, paprika, basilika mm.

De riktigt sm milimeterstora larverna r svra att fota men hr kommer lite grnsaksfly bilder

Nr det r sm hl vnder jag p bladen och mosar jag inspekterar efter larver nstan varje dag. Nr jag brjar se stora hl + stora avfringsklumpar skakar jag p plantorna de stora larverna r ltta att se och dda nr de hamnar p marken.
ewa zon 3
Har precis samma problem. Grnsaksfly heter de allts.
Larverna r verkligen lurigt sm till att brja med, s jag klipper faktiskt bort mycket av de angripna bladen.

/Ewa
noora
Tack fr svaret! Det skulle kunna vara sdana, hlen ser ut ungefr som p bilden. Jag fr vl ge mig p jakt igen d smile.gif Det kommer nog att ta en stund, jag har skert 20 hinkar med chili- eller tomatplantor med 1-3 plantor i varje wacko.gif Det var bara 5-6 hinkar som sg angripna ut igr, men det r vl bst att kolla alla... Tur att det kom nu nr jag har kommit hem frn semestern, och inte precis innan semestern.
noora
Och nu sg jag att trden hamnat i fel forum... Jag mste ha klickat snett tongue.gif
zaaritha
r det tvestjrtar som ter hl p palettblad, begonior, klockmalva? blink.gif
Gurkan
HJLP !!!

Dessa fjrilar har jag massor av hr, bde ute och i vxthusen. Idag hittade jag min frsta lilla grna larv efter mycket letande bland perforerade blad ... blink.gif sad.gif

Grnsaksfly, mamman
skran
usch, har haft fullt med dem i vxthuset i r. P chilefrukterna har de bitit ett hl o sen upptckt att det r lite vl starkt att fortstta p. Tomaterna har de frossat p, rejlt. Fick plocka larver med kusinbarnen som tyckte det var intressant smile.gif

har aldrig sttt p det problemet trots att jag har har mngrig vxthuserfarenhet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon