Ta fram förstoringsglaset ifall hålen är små och kolla om det sitter minimala larver på undersidan av bladen, grönsaksflyets larver är pytte, pyttesmå när de föds och sitter ofta längs nerverna på undersidan på bladen och de kan vara ursvåra att hitta. De kan även vara svåra att hitta när de blivit uppåt 3-4cm de har superbra kamoflage och kan gömma sig jag vet inte hur många gånger jag sett avföring från stora larver + bett från stora larver och jag har letat och letat och letat och skakat plantor för att sedan efter hårt letande hitta några riktigt feta och stora larver som man inte fattar hur man inte kunde se.
Jag har nog aldrig haft såhär mycket problem med grönsaksfly något år tidigare de finns på tomater, chili, paprika, basilika mm.
De riktigt små milimeterstora larverna är svåra att fota men här kommer lite grönsaksfly bilder

När det är små hål vänder jag på bladen och mosar jag inspekterar efter larver nästan varje dag. När jag börjar se stora hål + stora avföringsklumpar skakar jag på plantorna de stora larverna är lätta att se och döda när de hamnar på marken.