noora
Jag upptäckte igår att någon har ätit små hål på bladen på mina tomatplantor och på flera av chiliplantorna. Tomaten verkar ha varit godare, de bladen var mer ätna än chilibladen. Jag vände och vred på bladen, men hittade ingen som skulle kunna vara skurken. Plantorna står ute på altanen.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Hålen var ojämna, inte som öronvivel utan snarare som de första angreppen av liljebagge. Jag såg inga liljebaggar på plantorna, och dom borde väl ha kalasat i sig liljorna i första hand?
Åsa, mälardalen zon 2
Ta fram förstoringsglaset ifall hålen är små och kolla om det sitter minimala larver på undersidan av bladen, grönsaksflyets larver är pytte, pyttesmå när de föds och sitter ofta längs nerverna på undersidan på bladen och de kan vara ursvåra att hitta. De kan även vara svåra att hitta när de blivit uppåt 3-4cm de har superbra kamoflage och kan gömma sig jag vet inte hur många gånger jag sett avföring från stora larver + bett från stora larver och jag har letat och letat och letat och skakat plantor för att sedan efter hårt letande hitta några riktigt feta och stora larver som man inte fattar hur man inte kunde se.

Jag har nog aldrig haft såhär mycket problem med grönsaksfly något år tidigare de finns på tomater, chili, paprika, basilika mm.

De riktigt små milimeterstora larverna är svåra att fota men här kommer lite grönsaksfly bilder

När det är små hål vänder jag på bladen och mosar jag inspekterar efter larver nästan varje dag. När jag börjar se stora hål + stora avföringsklumpar skakar jag på plantorna de stora larverna är lätta att se och döda när de hamnar på marken.
ewa zon 3
Har precis samma problem. Grönsaksfly heter de alltså.
Larverna är verkligen lurigt små till att börja med, så jag klipper faktiskt bort mycket av de angripna bladen.

/Ewa
noora
Tack för svaret! Det skulle kunna vara sådana, hålen ser ut ungefär som på bilden. Jag får väl ge mig på jakt igen då smile.gif Det kommer nog att ta en stund, jag har säkert 20 hinkar med chili- eller tomatplantor med 1-3 plantor i varje wacko.gif Det var bara 5-6 hinkar som såg angripna ut igår, men det är väl bäst att kolla alla... Tur att det kom nu när jag har kommit hem från semestern, och inte precis innan semestern.
noora
Och nu såg jag att tråden hamnat i fel forum... Jag måste ha klickat snett tongue.gif
zaaritha
Är det tvestjärtar som äter hål på palettblad, begonior, klockmalva? blink.gif
Gurkan
HJÄLP !!!

Dessa fjärilar har jag massor av här, både ute och i växthusen. Idag hittade jag min första lilla gröna larv efter mycket letande bland perforerade blad ... blink.gif sad.gif

Grönsaksfly, mamman
skäran
usch, har haft fullt med dem i växthuset i år. På chilefrukterna har de bitit ett hål o sen upptäckt att det är lite väl starkt att fortsätta på. Tomaterna har de frossat på, rejält. Fick plocka larver med kusinbarnen som tyckte det var intressant smile.gif

har aldrig stött på det problemet trots att jag har har mångårig växthuserfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon