Tesla
Köpte två färdiga plantor av svart stockros i våras. Planterade dem mot ett plank bakom två gula rosor. Full sol nästan hela dan (zon 2). Läste att de gillade gödsel så jag har försett dem.
De har växt så det knakat och har nu blad i storleken 25 cm - men inga blomstänglar i sikte! Jag ser höga stockrosor i full blom i andras trädgårdar. sad.gif

Tänkte att de kanske fått för mycket kväve (de har fått både kogödsel och benmjöl o flytande trädgårdsgödsel, inte samtidigt förstås) men inte kan man väl behöva använda höstgödsel för att det ska bli mer än blad?

Idéer?
Åsa, mälardalen zon 2
Stockros är tvåårig eller en kortlivad perenn, är plantan du köpte sådd iår så får du vänta till nästa år på blomningen tvååriga växter brukar inte blomma första året.

+25cm blad låter som om de har fått alldeles för mycket gödning och många växter som får för mycket gödning kan skjuta upp eller strunta i blomningen. Ge dem inte mer gödning iår.
Anki V
Är de kanske på 1:a året?

Jag köpte också Stockrosor i våras som inte visar den minsta villighet att bilda blomstängel. Däremot så har jag stänglar på de stockrosor som överlevde från i fjol.

/Anki
Tesla
hm... jag har köpt plantor på våren andra år, och de har blommat väldigt. Svårt att föreställa sig att de enorma men blomlösa plantor jag har nu, skulle överleva till nästa år... Men vi får se.
Jo, stockrosorna sägs ju vara tvååriga - men jag ser ju många ställen där de troget far i höjden på samma plats år efter år. Hos en granne, t ex. "De självsår sig hela tiden", sa hon. Jag har dock aldrig fått några stockrosor att självså sig...
Tesa
Enkla stockrosor kan ibland vara fleråriga men de dubbla är nästan alltid tvååriga..
Ibland händer det att de inte blommar förrän tredje året också...och jag har kunnat övervintra enorma stockrosbladrosetter i den blötaste rabatten i hela trädgården i zon 4 så jag har svårt att tro att du inte skall lyckas smile.gif
Tesla
Nu ska jag svara själv... rolleyes.gif
Grävde upp stockrosorna och satte dem i varsin stor kruka. Och, visst hade de blomstänglar, ynka sådana, men de hade hamnat alldeles i skuggan. Få se om de vågar sig upp nu när de kom ut i ljuset.
De gula rosorna som stod framför, får nu också en mycket bättre tillvaro.
Måste komma ihåg till nästa år att INTE sätta nånting innanför rosorna. Men tidigt på våren ser det så tanigt och glest ut, och stockrosplantorna såg så små ut... Sen växer ju saker (elementärt... wub.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon