Maggan H
21-07-2006, 09:57
Eller måste man aktivt bekämpa dem? Sprutar ibland med vanligt vatten, men har 'frukträdseffekt' hemma. Tänkte bara använda det om frukten kan ta skada av spinnet. De står i växthus.
Bitta98
21-07-2006, 10:24
Frukten tar inte skada men plantan kommer så småning om att dö om du inte bekämpar spinnet. Frukträds effekt har jag aldrig använt så jag vet inte om det hjälper. Använder insekts effekt funkar bra, i år har jag använt biologisk bekämpning, rovkvalster som finns att köpa av predator.
Maggan H
21-07-2006, 11:55
CITAT (Bitta98 @ 21-07-2006, 11:24)
i år har jag använt biologisk bekämpning, rovkvalster som finns att köpa av predator.
Funkar det bra med rovkvalster? Hur länge varar de, pris?
Bitta98
21-07-2006, 12:08
Rovkvalstren finns kvar så länge det finns mat för dem, du kan läsa om dom på www.predator.se under econova sortiment. Kostar 175kr för 500st. De käkar för fullt i mitt växthus just nu. Ska man köpa får man skicka ett mail till dom, de är snabba att svara och mycket hjälpsamma.
Jag brukar använda såpspritlösning, men det hjälper mest till att hålla kvalstren i schack tills frukterna är mogna, och man får hålla på och spraya varannan eller var tredje dag. Om jag hade växthus skulle jag nog också använda mig av rovkvalster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.