Orcus
Vi har en stenvalvad källare under huset, just för tillfället är den tyvärr väldigt fuktig så någon potatis går inte att ha där nere.
Hur hög/låg % luftfuktighet ska man sträva efter om man ska kunna ha potatis där nere? eller inte bara potatis utan tänkt odla fler grejer som kan förvaras ett tag i källaren.

Har tänkt köpa en fuktighetsmätare så vi kan se exakta värdet, den jag kollat på mäter mellan 25%-95%, duger en sådan?
Åsa, mälardalen zon 2
Potatis vill ha hög luftfuktighet så har du hög luftfuktighet borde du kunna förvara potatisen där

Optimala lagringsförhållanden är:
4-6° C, + 95-98% relativ fuktighet (RF) så mycket högre temperatur bör man inte ha ifall de ska förvaras där under lite längre tid.

Annat som kan förvaras i samma förhållande som potatis är pelargoner, fuchsior, änglatrumpeter och liknande och de ska då hållas ganska torra, de kommer gå in i vila och tappa blade.

Morötter kan även förvaras där de vill också ha hög luftfuktighet men de vill gärna ha det något kallare än potatis vid varmare så håller de lite kortare tid.
Orcus
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 11:14)
Potatis vill ha hög luftfuktighet så har du hög luftfuktighet borde du kunna förvara potatisen där
Optimala lagringsförhållanden är:
4-6° C, + 95-98% relativ fuktighet (RF) så mycket högre temperatur bör man inte ha ifall de ska förvaras där under lite längre tid.
Morötter kan även förvaras där de vill också ha hög luftfuktighet men de vill gärna ha det något kallare än potatis vid varmare så håller de lite kortare tid.

jaha, vill de ha så pass hög fuktighet, jag har fått helt fel uppgifter tidigare då :/ de jag pratat med sa att de kommer ruttna om det är så fuktigt..

Tack för snabbt svar också, värmen har jag dock ingen aning om vart den hamnar, troligen inte allt för högt då källaren hållit runt 14grader nu i sommar även fast vi haft källardörren öppen nästa hela tiden.
Åsa, mälardalen zon 2
här kan du hitta info om potatis och andra rotfrukter och vid många av dem står det hur de bör lagras

här hittas info om fler grönsaker och förvaringsråd

De personer du pratat med som pratar om att potatisen ruttnat har nog haft för varmt 90% luftfuktihhet vid +10grader är ju blötare än 90% luftfuktighet vid +4grader + svampsporer blir ju aktivare ju varmare det är.
Orcus
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 11:30)
här kan du hitta info om potatis och andra rotfrukter och vid många av dem står det hur de bör lagras

här hittas info om fler grönsaker och förvaringsråd

De personer du pratat med som pratar om att potatisen ruttnat har nog haft för varmt 90% luftfuktihhet vid +10grader är ju blötare än 90% luftfuktighet vid +4grader + svampsporer blir ju aktivare ju varmare det är.

Tack för länkarna, ska kolla på dom smile.gif

aha, det har jag inte tänkt på att "samma" procent fuktighet är fuktigare när det blir varmare, troligen har de jag pratat med haft alldeles för varmt isåfall ja.
då kommer jag ju kolla mätaren ändå mer nu när jag fått tag i en som jag gillar, ska ha någon trådlös en så jag kan stå i köket och läsa av värdet från källaren smile.gif

Då är det bara att sätta potatis nästa år då och slänga ner där när de är färdiga smile.gif morötterna vi odlat i år får vi se om det blir nå mängder eller om de äts upp vart eftersom vi plockar dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon