Full version: Gates
LadyG
"The Bill and Melinda Gates Foundation kommer att skänka pengarna, som motsvarar nära 2,2 miljarder svenska kronor, till 16 olika forskningsprojekt i 19 olika länder. Men Gates, som för en tid sedan beslutade sig för att ägna sig åt välgörenhet på heltid, ställer ett motkrav på forskarna. Han vill att de delar med sig av sina resultat till varandra, även om de förr konkurrerat."

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,860051,00.html

Lite imponerad måste man väl ändå bli av summan. Liksom... nästan 300 miljoner dollar.

Det känns inte som att pengarna går till fel saker iaf, som hos en del andra.

Undrar om inte Bill Gates fått ta en massa skit ganska oförtjänt egentligen? Vad tror ni? Gör han någon form av botgörelse för gamla synder, eller är han en generellt sett missförstådd person?
kristerh
Han har väl insett att han aldrig kommer att kunna sätta sprätt på allt som kommer in, då är det väl bra att han delar ut en del.
LadyG
Kanske det, men de brukar ju dela ut pengar från fonden, inte alls de här summorna för visso, men malariaforskningen fick anslag (och har fått regelbundet under flera år) och men massa andra bra saker.

Hans barn kommer inte heller att få speciellt mycket av pengarna, eftersom han anser att de gott kan tjäna sina egna pengar. Utbildningen betalar han , men inte något annat. Inget Paris Hilton-leverne där inte.

Så man kan ju fundera på om han inte är lite missförstådd iaf. (Tänker förvisso mest på alla Linux-fans som utmålar Gates som djävulen själv. Skulle Linus Torvalds vara Gud då?)
forget-me-not
Jag känner inte till Gates och vad han är för en person (jag har aldrig varit intresserad av att läsa om honom som person), men det han gör nu är helt underbart. Och så oerhört viktigt.

T ex, HIV och AIDS utplånar hela generationer i Afrika och lämnar många föräldralösa barn. Situationen är fruktansvärd och detta som Gates nu gör är fantastiskt!

wub.gif
Whiskuchi
Jag gillar Gates smile.gif (att döma av det jag läst om honom iaf)
Margaretha
Det är storslaget att inse att pengarna gör mer nytta på många andra håll än i den egna plånboken i dessa tider av girighet.
Heder åt Bill Gates och hans fru! wub.gif
Pirum
Ja, hans välgörenhetsarbete är imponerande, speciellt de pengar han ger medan han fortfarande lever såklart. Att han minskar sin skattsedel med nästan lika mycket är ju en bisak. Fast än mer imponerad hade jag blivit om han låtit fattiga länder få använda Microsofts programvaror gratis. smile.gif
LadyG
Synd att vi inte har samma skattelättnader i Sverige, det hade säkert fått folk att lätta på börsen betydligt.
Castea
CITAT (LadyG @ 21-07-2006, 11:32)
Undrar om inte Bill Gates fått ta en massa skit ganska oförtjänt egentligen? Vad tror ni? Gör han någon form av botgörelse för gamla synder, eller är han en generellt sett missförstådd person?

Det sägs att Bill Gates har Aspergers Syndrom - d v s högfungerande autism som försvårar personens sociala samspel med andra människor och därmed ofta gör honom/henne missförstådd.
LadyG
HFA och AS är iofs inte samma sak, fast gränsdragningen är otroligt luden, fast det är en annan diskussion. Jag tror inte att en person med AS skulle klara att leda ett företag framgångsrikt, från hobbystadiet till multimiljonföretag faktiskt.

Bara en sådan sak som att en företagsledare måste kunna vara flexibel och ta beslut på stående fot kan vara omöjligt för somliga med AS eftersom det inte ingår i rutinerna.

Nej, jag tror Bill Gates, och Einstein, Newton och vilka fler man nu brukar hävda har/hade AS, faktiskt bara är lite mänskliga i största allmänhet. Allt behöver inte vara syndrom eller ha ett namn. smile.gif

F ö, om fler gjorde som Bill Gates och gav av sitt överflöd till saker som forskning och utbildning, då skulle världen se bättre ut. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon