Hej allihop! Skrev ett inlägg för nån vecka sen angående val av buskrosor till vår baksida som vetter åt norr. Det är en ljus baksida med sol halva dagen. Vi bor i Sthlm, Nacka, och jag tror vi hör till zon 2 eller 3? Nu har jag kommit på andra tankar. Vi kanske skulle välja klätterrosor istället? Vad tycker ni? Skulle det funka? Det ser nämligen ut så här:
Vi har ett burspråk med 4 fönster från en halv meter ovanför marken och upp. Min första tanke var att sätta lågväxande buskrosor, en buske under varje fönster. Det ligger singel närmast huset, så alldeles utanför den hade vi tänkt sätta buskarna. Min tanke nu är att man kanske skulle välja klätterrosor att sätta mellan fönstren istället. Så att rosorna klättrar på den smala fasaden mellan varje fönster i burspråket. Är det en dum tanke? Kan man sätta en klätterros nästan en meter från husväggen och sen "leda" upp den mot väggen? Blir dom väldigt yviga och tar bort ljus från fönstrena tror ni?
Tacksam om nån vill kommentera!
Mimsan
Louise i Göteborg
20-05-2003, 08:15
Att sätta klängroser en bit från fasaden och leda in dom funkar utmärkt, bättre än att plantera i regnskuggan under takfoten.
Om det är mkt smala remsor mellan fönstren (dessutom norrläge) tar det kanske mycket ljus från rummet men det låter som en helt betagande idé. Välj lite klenare rosor och kanske klematis så går det nog bra.
Välj lägre rosor som blir ca. 1.50 det finns många sorter att
välja på. Köp klätterstöd i vackert utsirat järn, dyrt men hu
så vackert, som man ställer mitt i rosen.
Kanske räcker med 3 rosor?
Här tre rosor som jag själv har ca. 1.50
Lucia, modern ros, guldgul
Louise odier, mörkrosa
Mozart, karamellsöt i rött-vitt
dessa blommar hela sommaren.
Tack Louise o Kajsa!
Ja, ska nog välja klätterrosor istället!!!!1 Nån lägre sort då. Finns det nån bra vitblommig/creme-färgad sort som inte heller blir så hög? Huset är herrgårdsgult så det skulle bli fint tycker jag!
Tack!
Mimmi
Clair Renaissance ljust persikofärgad, en ny ros kom -97
Nevada, gräddvit
Frühlingsduft, gräddfärgad med rosa inslag
Stanwell Perpetual, ljusrosa går över i vitt
Dessa blommar om och blir ca 1.50 cm
Kom på två bra rosor när jag krupit i säng
Mme Plantier, vit ca 1.50 den är skuggtålig
blommar en gång.
Den blommar väldigt, har den själv( i söder.)
Mme Hardy, vit samma höjd. Skuggtålig,
blommar en gång.
Glömde skriva i natt att även Stanwell Perpetual
är skuggtålig. Alla mycket härdiga, Clair Renaissance
klarade denna vinter i min trädgård, där mycket fryser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.