Vi har tre stycken 4-5 meterhöga havtornsbuskar, som också producerat ett dussin minst småplantor runt omkring. Men inte en enda blomma! Och därmed inte ett enda bär på gång. Vet att det finns hon- och han-träd. Men kan det bli så att det trots så många avkomlingar ännu är enkönta och därför inga befruktningar? Vad gör man? Utan blommor och bär är ju inte havtornen den skönaste av buskar.
Jag svarar mig själv och ropar igen: Finns ingen som vet om havtorn? Hur får vi den att blomma och producera bär? Många buskar, stora och små, men ingen parningsaktivitet...
Gossen Ruda
24-07-2006, 21:19
Som du själv skriver så måste du ha både han och honbuskar för att få frukt. Du kan ju ha sån otur att du har 3 av samma kön. Avläggarna kan vara rotskott men dom har samma kön som ursprungsplantan. Havtornen blommar med oansenliga blommer före lövsprickningen. Nu har jag tömt mitt vetande.
linaloviza
12-08-2006, 21:22
Jag har ingen erfarenhet av havtorn men jag läste om den i "Vår trädgårdsbok", av Kvant/Palmstierna, idag:
"Den vill ha sandig jord och är mycket anspråkslös, men kan sprida sig för mycket genom att skicka rotskott. Kräver dock att få stå soligt. Han- och honblommor sitter på olika plantor. Det behövs en hona och en hane för att få bär. Sorterna 'Romeo' och 'Julia' är ett strävsamt par som planterade tillsammans ger vackra, orange, mycket C-vitaminrika bär på honplantan".
Instämmer med föregående talare, du verkar ha bara ha ett kön på dina buskar!
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2006, 10:02
Det står i virtuella floran hur man ser skillnad på om det är han eller honblommor så det är nog bara att gå ut tidigt på våren och inspektera blommorna med förstoringsglas
Halaj!
Öhh...När jag läser jkjells inlägg noggrant så ser jag att problemet är att det inte finns blommor!
Då är ju studier i den virtuella floran inte till mycket hjälp.
blommor skall väl komma även om alla tre plantorna är av samma kön?
jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men kan i alla fall berätta hur det är hos mig.
Jag har en häck med 5-6 Julia och en Romeo i mitten.
När jag köpte dem så var alla honorna väldigt bärstinna, vilket ju var bra.
Det var ca 3 år (minns inte så noga) sedan och då var de kanske 30 cm höga.
Så planterade jag häcken.
Följande år: inte ett bär, men växte gjorde dem. Såg inga blommor.
Året efter: inte ett bär, men växte gjorde dem. Mycket. Såg inga blommor.
I år: Inga blommor. De högsta är ca 2 meter höga.
Men bär! Små oansenliga pluppar lite här och där, totalt kanske en handfull. Jag måste ha missat blommorna. Ack vilken glädje!
Jag hade faktiskt börjat att misströsta och trodde att det kanske inte var rätt jordsammansättning eller något.
Så mitt tips är: hav tålamod!
//T
Här är en till som inte läser inläggen ordentligt; först nu såg jag att havtornen var 4-5 meter höga och därmed inte direkt nyplanterade...
Det låter ju troligt att jkjell liksom Tapio har missat blommorna för att de är så oansenliga. Och, som sagt, att de är enkönade.
Mitt tips är att du köper en pojke och en flicka så ser du nästa sommar om du får bär på en eller många buskar. Jag haar 8 flickor och 2 pojkar och de ger oss nästan för mycket bär.
Blommorna är väldigt svåra att se på våren, det ser bara ut som om buskarna är dammiga. Mina pojkbuskar är då mörkare än än flickbuskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.