Full version: ID-hjälp!
Lemonne
Köpte Flammentanz' på blomsterlandet, men när blommorna slog ut var de inte alls vackert sammetsröda - utan såg ut så här:

Jag är tveksam till att det är en klätterros, den är ganska hög men klättrar inte - klängros kanske? Bladen är ganska ljusgröna och lite matta i färgen. Grenarna är också ljusgröna och ganska mjuka. Blommorna är ceriserosa.

Bilderna är väl inte de bästa... men är det någon som har en aning om vad det är för sort?
Sommartorparn
Tycker nog det ser ut som en flammentanz. Brukar kallas karminröd. Blommorna drar mot rosa i slutet av sin blomning och troligtvis med denna värme går det fortare än vanligt.

Om du planterade rosen i år så kommer du inte att se att den klättrar förrän nästa år, eller övernästa. Låt bli att beskära, annat än sådant som ser dött eller dåligt ut efter vintern. Och förresten rosor klättrar inte av sig själva (som exempelvis klematis) utan måste alltid bindas upp.

Hoppas du kan bli sams med den, för när den växt till sig kommer du att märka att den är överdådig i sin blomning! smile.gif

Här har du lite bilder att jämföra med
flammentanz

från roslistan
Lemonne
Attans också - jag som trodde Flammentanz var mörkröd tongue.gif där ser man! Fast den har visserligen alltid haft den här cerisa färgen, både som knopp och utslagen blomma. Inga vackra röda skiftningar här inte!

Det är tredje året jag har den nu, men den klättrar inte alls på samma sätt som min New Dawn gör. Min New Dawn tar tag i spaljén med hjälp av taggarna och kryper in bakom och aldrig behövt bindas upp...

Men tack för hjälpen smile.gif Jag får väl leta efter en annan röd klätterros som inte blir "karminröd"...
Sommartorparn
Den röda färgen brukar se lite olika ut beroende på belysning och vädrets skiftningar. Kanske jorden spelar in också. Den övre av dina bilder tycker jag absolut skulle kunna vara Flammentanz, den undre kanske lite för mycket åt det rosa, men det kan ju bero på fotografiet. Rött är en svår färg att fånga på foto, så är man ute efter en speciellt röd färg är det bästa kanske om man kan se rosen i verkligheten först.

Oj, jag visste inte det fanns självklättrande rosor rolleyes.gif
Min flammentanz har i alla fall aldrig klättrat själv. Det tog faktiskt ett par år innan jag förstod att det var en klätterros o behövde bindas upp. Grenarna låg och trasslade på marken pg.a. blommorna var så tunga. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon