mari_tres
21-07-2006, 16:10
Ja, det blev en till i år. Vi har två rosor, en lite mörkare rosa som står i komposten i väntan på någonstans att bo, och en ljusrosa som inte trivs där den bor nu, en praktbetonika och en blå/lila iris. Dessutom har jag blivit lovad att få en perenn som jag tror är en daggruta, som är gräddgul, och som blir ca 1-1,5 m.
Nu till det roliga: Det finns plats över till annat!!! Det har jag aldrig varit med om tidigare, så nu behöver jag tips. Någonting blått/rosa/lila, om man nu ska hålla sig till en färgskala. (annars har jag en mörkt orange daglilja som behöver någonstans att bo...) Vitt/silver skulle nog ochså funka rätt bra. Jorden är ganske lerig, har gjort mitt bästa med att blanda upp med kompost, och det är ett halvsoligt och halvtorrt läge.
Sååå.... kom igen nu!!!!
Stjärnflocka gillar lerjord...nån malva..nån näva...mina favoriter...finns ju i flera färger allihopa...
mari_tres
21-07-2006, 22:11
Vill gärna ha någon högre, eftersom det är en rabatt mot vägen... Nästan så att jag kan säga att ju högre desto bättre!!
Men malvor gillar jag (har en systerdotter som heter Malva

), finns det någon hög sort?
Ooh ja...läkemalvan, min favorit..2,5 m blir de här i min lerjord..men de tar tyvärrlite tid på sig att bli såpass höga...först i augusti är de i sin fulla prakt..

men man kan ju kandse ha kvanne där innan t.ex som vissnar ner när läkemalvan börjar sträcka på sig...
Har tyvärr ingen bra bild på kvanne (helt bedrövligt, måste åtgärdas..)men de syns här framför växthuset...det ljusgröna höga murret..

mari_tres
21-07-2006, 22:34
Kan tyvärr inte se bilden på läkemalvan men kan säga att jag har redan har frön från en rödbladig kvanne.... fast den är väl bara tvåårig, eller???
*ska nog sätta den i rabatten om den behagar komma upp*
Edit: O helt plötsligt såg jag bilden...måste vara nåt fel på datorn *svär*
Har trasslat en stund nu...*hjärnsläpp*...men nu borde du kunna se bilderna..