rosita
Jag skulle så gärna vilja se bilder på era rankor och stockar! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga

Spulga

Sukribe

Himrod

malin72
Åsa vad läckert det vattnas i munnen tongue.gif tongue.gif
jag blir avis. men vad hette den som ska vara härdig här riga var det så???? känner några som har olika sorter i växthus men en överlever mot husvägg kärnfria söta...skulle vilja prova unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Testa den jag har i växthuset = Himrod härdig till runt zon 3 det är den härdigaste kärnfria sorten och den är söt och god

Zilga, Spulga och Sukribe kan du också ha utomhus utan problem där du bor, Zilga är den härdigaste ska kunna klara -35C.
malin72
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 21:05)
Testa den jag har i växthuset = Himrod härdig till runt zon 3 det är den härdigaste kärnfria sorten och den är söt och god

Zilga, Spulga och Sukribe kan du också ha utomhus utan problem där du bor, Zilga är den härdigaste ska kunna klara -35C.

vad skaffar man sånna då????? unsure.gif
malin72
hur är spulga i smak??? jag tycker dom röda är så läckra
wub.gif
rosita
Vilka druvor! Är det bara en du har i växthus? Hur funkar det att ha dem på friland?
Jag har just planterat en intill en södervägg.
malin72
CITAT (rosita @ 21-07-2006, 21:28)
Vilka druvor! Är det bara en du har i växthus? Hur funkar det att ha dem på friland?
Jag har just planterat en intill en södervägg.

vilken sort valde du då???? jag vill också ha tongue.gif
rosita
Jag har en vit druva: Vitis Vroege van der Laan.
malin72
aha kul hoppas den blir fin och GOD rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga, Spulga och Sukribe är inga problem att ha utanför växthus de är sk. staketvindruvpor och de är ganska härdiga. De växer inte som de "vanliga" vindruvorna de växer mera buskigt så man kan låta dem växa ganska fritt och sedan bara gallra ur dem när de blir täta. Smaken tycker jag är bra, de är söta och goda men de har kärnor + klasarna är mindre. Utav staketvindruvorna tycker jag att Sukribe har bäst smak men smak är individuellt det jag gillar kanske ingen annan gillar.

Himrod skulle jag kunna ha på friland men växthuset gör så jag får vindruvor lite tidigare, annars så sätter nog kanske Himrod frukt samtidigt som staketvindruvorna och även om vindruvor är gott så finns det en gräns för hur mycket man kan äta per dag.

Jag har köpt mina vinrankor på närmsta trädgårdsbutik, den som finns här är en växtmästarenbutik.

Zilga och Sukribe finns även att köpa hos Hortogreen på postorder (vinrankor bör planteras på våren), Hortogreen är dock ganska försiktig i sin zonangivelse de säger att Zilga bara ska gå till zon 3-4 men jag vet att det finns folk som odlar den i zon 5-6 utan växthus och att det funkar bra så den är väldigt tålig.
malin72
åhh detta med zoner igen jag tycker att det ser ut på kartan att jag bor i zon 2 min morbror som är trädgårsanläggare i stan säger att vi tillhör zon 3.... laugh.gif laugh.gif
men till våren ska det bli en liten vindruva om det är bäst att vänta till dess...hur snabbt växer dom då???från vilket år kan man vänta sig att få provsmaka tongue.gif tongue.gif
Gurkan
CITAT (malin72 @ 22-07-2006, 00:33)
åhh detta med zoner igen jag tycker att det ser ut på kartan att jag bor i zon 2 min morbror som är trädgårsanläggare i stan säger att vi tillhör zon 3.... laugh.gif laugh.gif
men till våren ska det bli en liten vindruva om det är bäst att vänta till dess...hur snabbt växer dom då???från vilket år kan man vänta sig att få provsmaka tongue.gif tongue.gif

Zon hit och Zon dit ... om genomsnittet där du bor är Zon 2,5 ( tongue.gif ) så är din södervägg Zon 1,5, norrväggen Zon4. Bor du vid en sjö eller vid hav dra bort lite, bor du i inland lägg till lite. sluttar din tomt mot söder ... minska Zon ... sluttar det mot norr tvärtom. hur påverkar vind ... brukar du ha snödrivor .... det kallas "microklimat".

Zonkartan ger lite riktlinjer men varje liten plätt har sina förutsättningar.

"berättar man inte för plantorna vilken zon dom bor i så lider dom inte av det".

Vet inte var du bor men vindruvor går bra att odla där du bor ! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 22-07-2006, 04:10)
, norrväggen Zon4.

zonen i norr ändras inte för det är i norr man tar tempen i alltså lufttempen .
men som Gurkan sa söder är en zon vamare då zon1-1,5-2 .
väst å öst är nästan likvärdiga och brukar inte skilja så myckte från norr .
så allt det mindre härdiga planteras i söder och resten kan du plantera ut efter ljus om dom klara zon3 .
men sen finns det microklimat *eller hur det stavas* som Gurkan berättade om
har du mörka färger runt dina växter mer varmnt,har du sandjord så bättre för mindre härdiga,har du lerjord sämre , ligger en sjö nära en zon vamare men sen har jag hört är den isfri på vintern är det en zon vamare eller om dne fryser sent lika dant . men fryser den helt eller tiddigt på vinter gör det ingen skillnad .
m.m. så man kan både få bättre å skapa bättre microklimat wub.gif
malin72
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ja detta blev ju roligt...tror ni att jag blev klokare av detta tongue.gif tongue.gif ok jag bor vid havet ojojoj
nä det är bra som du sa gurkan att dom inte fattar var dom sitter om man inte säger nåt till dom laugh.gif
flaxss och gurkan vet inte om det är värmen men jag blev helt snurrig av att fatta det där laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 22-07-2006, 14:05)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ja detta blev ju roligt...tror ni att jag blev klokare av detta tongue.gif tongue.gif ok jag bor vid havet ojojoj
nä det är bra som du sa gurkan att dom inte fattar var dom sitter om man inte säger nåt till dom laugh.gif
flaxss och gurkan vet inte om det är värmen men jag blev helt snurrig av att fatta det där laugh.gif laugh.gif

ahha stackare wub.gif wub.gif
vi säger så här
imed du bor vid havet har du zon 2 eller zon 2,5 .
din söder sida av huset är då zon 1 . din väst,öst,nord sida är zon2 mer eller mindre .
du bör sätta zon 3 planter i din trädgård å enbart zon 2 plantor på söder sidan om vi nu inte vet säkert om dte är 3 bättre å vara på dne säka sidan .

du kan få ett microklimat igenom att han en berggrund,skoggbakom,stor sjö,hav,mörka stenar mörkvägg allt mörk dra tills ig värme .sand jord m.m.

du kna även skydda zon 1 växter i söder om du vill vara riktig zonknäckare men nu ska vi inte förvirra allt .

hoppas det blev bättre wink.gif wink.gif ohmy.gif tongue.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
kankse bättre om nån anna renskirver . för jag är j u inte dne bästa på det som många märkt
malin72
CITAT (flaxss @ 22-07-2006, 14:32)
kankse bättre om nån anna renskirver . för jag är j u inte dne bästa på det som många märkt

det gör inget för jag förstår vad du skriver och menar smile.gif tack för svaren
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 22-07-2006, 14:38)
CITAT (flaxss @ 22-07-2006, 14:32)
kankse bättre om nån anna renskirver . för jag är j u inte dne bästa på det som många  märkt

det gör inget för jag förstår vad du skriver och menar smile.gif tack för svaren

jo wub.gif
men förstår du hur det är nu å hur din trädgård är .
men druvor kan du ha.

ta en titt i din trädgård i da kolla jorden hus,skog,träd, m.m. ta i da en stor utväderings titt av din trädgård .
träd,buskar skyddar med å ja det är en hel vetenskap allt detta men lär känns din trädgård
Ophelia
Har planterat en Veldze förra året som ser ut att arta sig bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon