buzz
Har läst att det finns någonsort som inte angrips av svamprost. Någon som vet om detta stämmer?
De skulle heta Alcea ficifolia och ev Alcea kurdica....
titti49zon6
mina vanliga har ingen rost ex nigra
Monarda
Mina nigra "rostar" varje år, mer eller mindre. Men jag har en gul perenn stockros som får ytterst lite rostangrepp.

Eva i Skåne
I år såg mina stockrosor ut att komma fint utan rost efter att jag i flera år plockat bort de tidigaste bladen när angreppen börjat.
Jag har fortfarande ingen rost på dem för de har nämligen knappt några blad kvar unsure.gif Dessa tråkiga hungriga larver mad.gif wacko.gif
buzz
Grannen sa att det blev mer rost om man vattnade stockrosorna. De mådde bättre av att ha det torrt. Kanske det stämmer, jag har en som står vid vattenuttaget som får sig en skvätt då och då och den är mest angripen.
Anki på Öland
CITAT (buzz @ 24-07-2006, 23:13)
Grannen sa att det blev mer rost om man vattnade stockrosorna. De mådde bättre av att ha det torrt. Kanske det stämmer, jag har en som står vid vattenuttaget som får sig en skvätt då och då och den är mest angripen.

Vattnar aldrig mina, det får "han däruppe" sköta, men dom har mycket rost i alla fall.
ANki
Boxer
Alcea rugosa lär vara mer tålig. Det är säkert den som Monarda har.
Jag sådde den i våras och nu är det gigantiska blad utan rost. Det ska bli spännande att se nästa år när den blommar, ifall den håller sig frisk. Har haft jätteproblem med andra sorter förut.

Jag har läst någon gång om att när jorden under vattnas och det skvätter upp på plantan, så trivs rosten.

I Danmark kan man ofta se otroligt fina stockrosor som växer upp mellan kullerstenarna - kanske något att ta efter?! smile.gif
Monarda
CITAT (Boxer @ 25-07-2006, 12:17)
Alcea rugosa lär vara mer tålig. Det är säkert den som Monarda har.
Jag sådde den i våras och nu är det gigantiska blad utan rost. Det ska bli spännande att se nästa år när den blommar, ifall den håller sig frisk. Har haft jätteproblem med andra sorter förut.

Jag har läst någon gång om att när jorden under vattnas och det skvätter upp på plantan, så trivs rosten.

I Danmark kan man ofta se otroligt fina stockrosor som växer upp mellan kullerstenarna - kanske något att ta efter?! smile.gif

Alcea rugosa stämmer bra, det hade jag glömt bort att dom hette men hittade fröpåsen. Sådde dom för sex år sedan och nu har dom spridit sig med kompostjorden till flera ställen. Men dom är som sagt väldigt tåliga och torkan verkar heller inte bekomma dom. smile.gif
buzz
Det låter ju intressant. Kanske tittar ni in på "Bytes" hörnan med fröna så småningom.... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Alcea kurdica ska vara mer rostresistent än andra , vattning eller inte spelar nog mindre roll rostsvampsporerna finns överallt ..
Merlin
mina perenna stockrosor (frösådda från Impecta) får aldrig rost. Kanske är sorten motståndskrafigare är de andra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon