FruFroman
21-07-2006, 21:09
Hur blir man bäst av med digitalisar? Är det riktigt att de frösår sig? Då borde de ryckas bort nu innan fröna landar - men räcker det?
Giftiga och lusiga! Bort med dem!
FruFroman
mari_tres
21-07-2006, 21:13
Digitalis är bara (snyft) tvåårig, så den kommer nog snart att försvinna om du fortsätter att rycka. Ta bort bladrosetterna så får du inga blommor.
Får man fråga varför du inte vill ha dem?
FruFroman
21-07-2006, 21:28
Hej!
Tack för svar. Jag har små barn och vill inte riskera att de får i sig av giftet (för dem gift - för andra nödvändig medicin?) och som de står nu (sporadiskt en-tre plantor i varje rabatt) är de inte till sin fördel. Däremot har jag en liten koloni som växer längs vägen, och där är de fina. (Rosa och vita).
Hälsningar,
FruFroman
Ojoj...ska man rensa sin trädgård från allt som är giftigt så har man inte mycket kvar sen...

stormhatt t.ex är bland det giftigaste som finns i växtväg..
Det är vääääldigt sällsynt med förgiftningsfall från trädgårdsväxter som tur är..
(glömt ett t)
mari_tres
21-07-2006, 22:05
Finns en länk till förgiftningar och barn
här Men jag tror att barn hellre äter på sådant som ser smaskigt ut... (bär o dyl.) men det är kanske inte så bra att chansa...
FruFroman
21-07-2006, 22:30
Nä, jag tror väl egentligen inte heller att de kommer att stoppa i sig av blommorna, men säkert kunna fingra på dem och sedan plocka smultron och äta. Men kombinationen giftig, felplacerad och superlusig gör att jag helst vill ha bort dem.
FruFroman
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2006, 22:30
Hushållskemikalier typ rengöringsmedel och dyl. är det små barn brukar bli förgiftade av, inte växter, de förgiftningsfall som finns med växter involverar stora barn (ex. tonåringar och änglatrumpet eller spikklubba) och tydligen ska någon alkis ha ätit prickblad i fyllan. Småbarn som förgiftats av växter har nog inte förekommit i modern tid.
Och som sagt majoriteten av växterna i trädgården och naturen är giftiga även om det finns mer eller mindre giftiga växter. Digitalis hör nog till en av de minst farliga med tanke på att den inte har någontong spm överhuvudtaget lockar till förtäring.
Kan även lägga till att Digitalis inte är så giftig att man blir förgiftad ifall man plockar smultron efter att ha petat på digitalis. +Lössproblemen varierar från år till år vissa år är det mycket löss + andra år är det mindre löss. +Det finns olika arter löss den arten som går på din Digitalis i år är det inte säkert har det så gynnsamt följande år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.