hyperion007
Ja jag har sett burkar med pepparfrukter som legat i någon vätska av nått slag.
Jag kommer att få en mängd olika pepparfrukter och skulle vilja lägga in dom, för att bevara både smak och utseende på dem så jag kan använda dom senare och även ge bort dom som presenter.

hur gör man?
Åsa, mälardalen zon 2
Inte samma som butikens inläggning men den här finns i boken Chili peppar av Philippe Plönninge

30 urkärnade White Fire (ca 500g) (riktigt stark sort troligtvis över 40 000 scoville men man kan nog använda andra sorter också.)

15 skalade schalottenlökar (ca200g)

Lag
2dl 12%-ig ättikssprit
4dl vatten
3dl socker
1msk salt
1msk gula senapsfrön
15g färska timjankvistar

Gör såhär:

Dela chilipeppar och chalottenlökar i 4 delar och fördela dem i glasburkar. Koka upp lagen och häll över frukterna. Förslut väl och vänd upp och ner så vakum bildas. Låt inläggningen kallna innan den ställs i kylskåpet. Efter ca 1 månad är iläggningen klar att ätas.
Sylvia
Åsa, har du smakat på den här inläggningen? Blev den JÄTTEstark eller mildras smaken efter inläggningen? Jag har några döstarka sorter som jag inte vet vad jag ska göra med...
Jag har hittills torkat sådana och krossat till mjöl, som jag blandad med vitlökspulver och fingersalt. Använder detta på keso till morgonmacka, men bara lite-lite!
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr har jag inte hunnit göra någon inläggning jag köpte boken på bokrean i år och mina chilisar har inte hunnit mogna än.
noora
www.ortagarden.com (klicka på "recept" i menyn) finns ett recept på "Het habanero sås" om du inte vet vad du ska göra med dina hetaste frukter. Jag tror inte att man måste ha just habanero för att göra den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon