hyperion007
Ja jag har sett burkar med pepparfrukter som legat i ngon vtska av ntt slag.
Jag kommer att f en mngd olika pepparfrukter och skulle vilja lgga in dom, fr att bevara bde smak och utseende p dem s jag kan anvnda dom senare och ven ge bort dom som presenter.

hur gr man?
sa, mlardalen zon 2
Inte samma som butikens inlggning men den hr finns i boken Chili peppar av Philippe Plnninge

30 urkrnade White Fire (ca 500g) (riktigt stark sort troligtvis ver 40 000 scoville men man kan nog anvnda andra sorter ocks.)

15 skalade schalottenlkar (ca200g)

Lag
2dl 12%-ig ttikssprit
4dl vatten
3dl socker
1msk salt
1msk gula senapsfrn
15g frska timjankvistar

Gr shr:

Dela chilipeppar och chalottenlkar i 4 delar och frdela dem i glasburkar. Koka upp lagen och hll ver frukterna. Frslut vl och vnd upp och ner s vakum bildas. Lt inlggningen kallna innan den stlls i kylskpet. Efter ca 1 mnad r ilggningen klar att tas.
Sylvia
sa, har du smakat p den hr inlggningen? Blev den JTTEstark eller mildras smaken efter inlggningen? Jag har ngra dstarka sorter som jag inte vet vad jag ska gra med...
Jag har hittills torkat sdana och krossat till mjl, som jag blandad med vitlkspulver och fingersalt. Anvnder detta p keso till morgonmacka, men bara lite-lite!
sa, mlardalen zon 2
Tyvrr har jag inte hunnit gra ngon inlggning jag kpte boken p bokrean i r och mina chilisar har inte hunnit mogna n.
noora
P www.ortagarden.com (klicka p "recept" i menyn) finns ett recept p "Het habanero ss" om du inte vet vad du ska gra med dina hetaste frukter. Jag tror inte att man mste ha just habanero fr att gra den.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon