SannaLasso
Godkväll

Min ena granne (=kommunen) har en jättetall stående precis vid tomtgränsen intill mitt trädgårdsland. Trädet släpper massor av kottar över odlingarna och även över en stor del av gräsmattan intill. Kottarna fastnar i gräsklipparen och ibland trampar man på dem så man håller på att vricka fötterna.

På ett annat ställe växer en enorm alm. Grenarna sträcker sig mest över min tomt eftersom den ligger söder om trädet. I försomras "snöade" det almfrön över min tomt som lade sig i drivor här och var. Jag har fulllt sjå med att hinna rycka upp alla små almplantor ur gräsmatta och rabatter.

Under höstarna får jag ta hand om de flesta av almens löv och det rasar torra grenar över min tomt när nordanvindarna blåser upp.

Nu undrar jag vad jag får och inte får göra. Får jag kasta över kottarna till grannen? Får jag kasta över almlöven, småplantorna och alla torra almgrenarna? Eller måste jag ta hand om kommunens skräp?

unsure.gif
Snöflinga
Verkar jobbigt unsure.gif Tycker du skall ringa kommunen ....
kristerh
Har för mig att min mormor brukade samla tallkottar och elda med, det blir väldigt bra värme av dem, kan det vara nåt wink.gif
Kortis
Är inte säker men jag tror du har rätt att kapa de grenar på träden som finns över er tomt.Vet hur jobbigt det är med löv,frö mm från träd.Här finns de tyvärr på vår egen tomt men det är ju det där med att vara överens.min ma vill nämligen GÄRNA ha kvar träden.Skulle tro vår granne är urless på våra träd,precis som jag är.
aurinko
CITAT (kristerh @ 24-07-2006, 13:58)
Har för mig att min mormor brukade samla tallkottar och elda med, det blir väldigt bra värme av dem, kan det vara nåt wink.gif

Det gjorde min mamma och vi barn plockade med!
Anki på Öland
CITAT (kristerh @ 24-07-2006, 13:58)

Grannen samlar sina tallkottar, stora, och ger till mig. Kanonbra att ha som "tändved" i kaminen.
Anki
SannaLasso
Min mormor eldade också med tallkottar men jag har för mig att det smällde och knastrade så man blev rädd. wink.gif

Jag får väl gå en sväng lite då och då och plocka kottar men helst vill jag ju slänga över dem till sin rätta agare. Liksom grenar och löv...

Det måste väl finnas någon lagparagraf om vad man får göra och inte får göra med grannens trädgårdsskräp som hamnar på ens tomt? Jag antar att man får behålla det man får så att säga, men vad göra med det man inte vill ha då? Jag vill kasta tillbaks det! Men får jag det?

Ingen som vet?
Gurkan
CITAT (SannaLasso @ 26-07-2006, 01:14)
Min mormor eldade också med tallkottar men jag har för mig att det smällde och knastrade så man blev rädd. wink.gif

Jag får väl gå en sväng lite då och då och plocka kottar men helst vill jag ju slänga över dem till sin rätta agare. Liksom grenar och löv...

Det måste väl finnas någon lagparagraf om vad man får göra och inte får göra med grannens trädgårdsskräp som hamnar på ens tomt? Jag antar att man får behålla det man får så att säga, men vad göra med det man inte vill ha då? Jag vill kasta tillbaks det! Men får jag det?

Ingen som vet?

Det är väl bara att slänga tillbaks det ?? Eller ??

Folk verkar vara lite byråkratiskadade .... fast det skulle iofs. inte förvåna mig om kommunen har en speciell "Tallkotteparagraf" ... som minst tre tjänstemän jobbar heltid med att "tillsyna". smile.gif

Du behöver ju inte lägga allt i en prydlig hög, släng ut det så blir det väl jord av det såsmåningom som kommer tallen och resten av naturen till godo.

Släng tillbaks kottarna där dom kom ifrån om du inte har nån nytta av dem.

Alternativt så kan du ju lägga dem i en stor låda och skicka till miljökontoret, allt man skickar till kommunen är offentliga handlingar och måste arkiveras. laugh.gif
noora
I normala fall gäller det att du får ta bort rötter och grenar som tränger in på din tomt, men du måste först ge grannen en chans att ta bort dom själv. Det borde gälla även i detta fall. Ring (eller maila) kommunen, så hemska borde dom inte vara att prata med smile.gif
Gossen Ruda
Noora har rätt, du skall prata med kommunen eftersom dom äger träden och därmed också problemet. Får du inte rätt där har du rätt enligt jordabalken att ta bort dom grenar som sträcker sig över din tomt dock bara den delen som finns över tomten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon