MrNorth
På min fina Pinus Nigra såg jag med förskräckelse hur ett 10tal larver knaprade den sönder och samman. Jag tog bort och hävde allesammans så fort som möjligt... men nu i efterhand tänkte jag det vore kul att veta vad det var för något..

* ca 4-6 cm långa

* ljusgröna

* svarta streck på sidorna

*huvudet ser ut precis som en nyckelpiga fast med bara två svarta prickar. Jag fick stå och kolla en bra stund innan jag såg att det var en larv och inte massa små nyckelpigor.

Dessa gynnare gjorde ett bra jobb med min tall... en hel gren var totalt förstörd. När jag har gått förbi så har jag bara trott att trädet var lite ledset nu när det varit så torrt. Men när jag skulle binda upp denna grenen så såg jag att hela den "levde" på nåt vis.. usch!

Synd att myrorna inte var intresserade av dessa larver,,, kanske för stora sad.gif

MVH
Henrik
Åsa, mälardalen zon 2
Den enda jag kan komma på som tuggar på tall som är grön med något svart på sidorna i nuläget är tallstekel men de är nog bara runt max 3cm långa och dina var ju ännu större.
MrNorth
Hej!

Jo det var dessa och de var mer än 3 cm... kanske inte så långa som 6 men definitivt 4-5.

Tur att jag såg dem, vill inte veta vad de hade gjort med min fina tall (som jag håller på att binda upp till bonsai)

tack för infon

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon