urbanandersson
19-05-2003, 20:29
Hej!
Jag är oerfaren när det gäller trädgården, men nu börjar det kännas lite kul.
Jag hade tänkt att driva upp liguster. Kan man ta klipp från häcken och stoppa ner i säckar med planteringsjord med 15 cm avstånd?
Jag hade tänkt att sticka dom genom plasten, kanske skära hål ovanpå och i botten så man kan vattna och så vattnet kan rinna ut.
Funkar detta med syrenbuskar också?
Urban
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2003, 20:46
Liguster brukar vara mycket lättförökad så med den fungerar de flesta metoder + det brukar gå att både ta vinter och sommarsticklingar.
Syren kan vara trixigare den är oftast inte lika lättrotad så man får nog sätta fler sticklingar än man behöver plantor. Har för mig jag hört att man ska ha bäst chans med syrensticklingar tagna i maj-juni så det är väl bara att prova. Har du rotskott så är nog det det enklaste sättet att föröka syren.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 14:53
Misstänkte att liguster inte var så svåra eftersom dom säljer häckplantor för under 80 spänn för en 10-pack...
Hur stora bör sticklingarna vara innan man planterar häck med dom? Vilken tidsaspekt talar vi om när det gäller den höjden?
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2003, 15:10
Häckplantorna man köper brukar vara 1-2år, i hemodling skulle jag nog sätta de rotade sticklingarna på någon separat plätt som en barnkammare där man kan pyssla om dem lite i ca 2år sedan borde de vara uppe i häckplantsstorlek, vill man ha lite större plantor så kan man låta dem sitta kvar något/några år till.
urbanandersson
21-05-2003, 16:56
Hej!
Tusen tack för hjälpen!
Urban
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.