Full version: Valnötsträd
Lemonne
Min granne har ett stort och präktigt valnötsträd som bär en otrolig massa frukt i år. Jag har fått lov att ta nötter eller sticklingar av honom, och nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av det? Jag har försökt läsa mig till lite på nätet, men jag tänkte att det kanske finns någon här som har lite tips och råd.

Vilket är säkrast, plantera nöten eller ta stickling? Hur tar jag i så fall en stickling? Ska jag förvara den inomhus eller ska den bo i kruka på min inglasade balkong i vinter? Vilket blir bäst? Balkongen håller jag en sån pass värme på att det aldrig går ner under nollan på vintern. Mina pelargoner stormtrivs där.
Ska jag ha plast om den hela tiden?

Jag har ingen som helst kunskap av trädplantering, så all er kunskap är av intresse!
thomaswahlqvist
Använd sökfunktionen på sidan, jag skrev valnöt och fick upp 4 hela sidor med inlägg om valnöt.

Du får säkert många nötter om du frågar din granne, det lättaste är att bara gräva ner dom och låta naturen sköta resten, jag gjorde så och nu har jag ett par stycken som växer bra.
Lemonne
Tack för ditt svar! Jag fick ta hur många nötter som helst, sa min käre granne, så det ska jag göra.

Kanske provar jag alla alternativ, det är ju inte hela världen om jag får fem valnötsträd istället för ett wub.gif
kajsa Friberg
Går det att ta stickling från valnöt?
Att det går från de flesta buskar vet jag, men valnöt är ju ett träd.
Cilla
Det kan säkert gå att ta stickling, men jag skulle tro att man behöver hjälp av rotskottsbildande medel och sedan ganska bra växttförhållanden för att det ska fungera.

Lättare är det att dra upp valnöt från kärna/frö. Jag har en äkta valnöt, Juglans regia, som sattes som frö för 5 år sedan och den är numera en 1,5 meter livlig buske trots att den vuxit i zon 4, grävts upp och nu växer i zon 3.

Har man äkta valnöt i zon 3 eller kallare är det lättare att få den att överleva om man låter den växa som buske/flerstammigt träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon