Full version: Persika,Frost
J-son
Jag planterade ett persikoträd förra våren av sorten Frost. Det har inte
börjat grönska än. Är det någon som vet när dom ska göra det? Jag
bor i Stockholmstrakten.
Om det har frusit, -brukar dom då skjuta nya grenar fån stammen?
Jan af Lisö
Jag vet inte när de skall grönska, men min har inte börjat grönska/blomma heller. Den växer på Lisö i Stockholms Skärgård, och där brukar grönskan komma omkring 2 veckor senare än i övriga Stockholm. Den är också planterat förra våren och då hade den blommor på sig redan från plantskolan.

Den hade i å för sig juteväv över sig fram till början på maj.
Cilla
Det är bra om de inte grönskar och får blomknoppar för tidigt. Om det frusit kan du se genom att skrapa lite lätt med nageln på grenar du undrar över. Finns ett grönt tunt skikt och ett friskt gult under det lever grenen, om det gröna blivit brunt är grenen död.
Åse
Mitt tre år gamla "Frost" växte jättemycket förra året men
bar ingen frukt. I år blommade det rikt och har just börjat grönska.
Blommorna kommer, som bekant, först. Det står i söderläge mot en vägg och jag bor också i Stockholmstrakten. Hoppas på frukt i år!

Kom ihåg att det har varit missväxt - hopplös torka och svår vinter- så många växter har det jobbigt och det mesta är sent i år!
nina L
Jag köpte en 30 cm liten persiko planta "frost" Nu undrar jag om den ska toppas eller om jag bara ska låta dewn vara. Kan jag ha den ute nu redan över vintern eller hur ska jag ta hand om mitt blivande persikoträd?
Cilla
Om du vill ha plantan som friväxande träd behöver du inte toppa den, och knappast om du vill ha den som spaljé heller. Den utvecklar själv sidogrenar så småningom. Mot vägg fungerar den bäst som friväxande, dvs man tar bara bort grenar som sticker rätt ut från väggen.

Persika är ännu känsligare för beskärning än annan stenfrukt, och vill man glesa ut en spalje eller ta bort missriktade grenar bör man göra det strax efter högsommaren, i Mellansverige augusti.
Susanna
Hej!

Jag har ocskå en persika frost som jag sade på friland i zon 1 förra året. Då växte det jättebra och utvecklades kanon! Men i år.....det ser ut som det drabbats av krusbladssjuka..... mad.gif Någon som vet något om det och om jag kan rädda mitt träd?

Susanna
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så är krussjuka ganska vanligt, Frost anses som resistent så den anses ha bra motståndskraft mot sjukdomen (men den är inte immun). Det man kan göra mot krussjukan är att spruta med svavel ex. kumulus från knoppsprickning och sedan flera gånger under säsongen, då brukar man kunna hålla tillbaka angreppen.
Susanna
Tack för tipset! Ska genast springa till plantskolan och skaffa vad som behövs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon