Full version: den blommar!
malin72
ja nu blommar den men den blev inte det jag trodde....blommorna ser ut som ett litet gap ohmy.gif ohmy.gif det blev suddiga bilder men ni kanske ser något iallafall

Åsa, mälardalen zon 2
lite suddigt men fomen på blommorna är ju väldigt lika någonting i Orkidésläktet
malin72
här är en bild som jag tog nu jag fattar ingenting vad är det för något unsure.gif unsure.gif unsure.gif

vad kan det vara????? har jag fått någon nya blomma laugh.gif laugh.gif
malin72
hur ska jag göra för att få reda på vad det kan vara????jag söker allt möjligt på nätet men hittar inget sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle det kunna vara denna orkidé???

Scrolla ner på sidan så finns det fler bilder.
malin72
men jippi det ser ju ut som den exakt tongue.gif tongue.gif tongue.gif vad roligt om jag söker på den kanske jag kan senare flytta in den till mig
om folk nu inte anser det som ogräs unsure.gif unsure.gif
malin72
TACK ÅSA tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
lilla mamma
fridlyst eller?
malin72
ojojoj det vet jag ej men det ska ju självklart kollas upp.....det är den säkert sad.gif
lilla mamma
någongång i tiden var det en diskussion som blev lång om detta ämne
malin72
aha oj då... men då får jag njuta av dom vid staketet såg nu när jag kollade noga att det sitter massor under träden smile.gif smile.gif
malin72
jo den är nog fridlyst har sett det på vissa sidor dock inte på sidan jag ville...men hur är det nu får man ta fröer och så av fridlysta???? det beror väl på om den är helt eller nej jag kan inte så mycket ang fridlyst...någon som kan hjälpa mig?????
Piccante
Fridlysning innebär att växten inte får plockas eller grävas upp. Alla orkidéer är fridlysta i Sverige. Men sedan är det en gråzon för den växer i din trädgård vad jag förstår. Då kanske du inte våldför dig så mkt på naturen om du flyttar den blink.gif. Att samla frön gör nog ingen skada. Det kan väl inte vara negativt för arten om den får hjälp att föröka sig?
malin72
CITAT (Leocarpus @ 23-07-2006, 22:43)
Fridlysning innebär att växten inte får plockas eller grävas upp. Alla orkidéer är fridlysta i Sverige. Men sedan är det en gråzon för den växer i din trädgård vad jag förstår. Då kanske du inte våldför dig så mkt på naturen om du flyttar den blink.gif. Att samla frön gör nog ingen skada. Det kan väl inte vara negativt för arten om den får hjälp att föröka sig?

nej den sitter precis utanför staketet smile.gif men om jag samlar frön och det går så gör jag ju bara fler av dom så då hjälper ju jag till tongue.gif tongue.gif så som du sa det kan väl inte vara negativt rolleyes.gif
Piccante
Ursäkta wub.gif enligt foldern "Alla Sveriges orkidéer är fridlysta" utgiven av naturvårdsverket så får man visst INTE ta bort eller samla in frön. Men fridlysning gäller vilda exemplar. Trädgårdsexemplar tycker jag känns tveksamma så ta du frön ändå men berätta det inte för någon wink.gif
Lady Hamilton
Jag tror inte heller att det kan vara någon "fara" om du tar frön. Och växer den på din egen tomt så borde du kunna flytta den dit du vill smile.gif Det förekommer ju i bland att man måste göra förändringar i sin trädgård och då flyttar man ju om växterna till de växtplatser som man själv har väljer.
malin72
ja ska försöka både och laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Jag trodde att det var den smalbladiga ,småblommiga balsamin jag har! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon