krukan
Håller på tillverka ringblomsolja, genom att lägga ringblomskronblad (långt ord!) i olivolja och låta det stå i rumstemperatur. Det har stått ca 1 vecka och jag hittade små svarta fläckar på vissa kronblad som låg på ytan. Kan det vara mögel eller blir bladen missfärgade av andra orsaker?

Är oljan helt oanvändbar även om jag plockar bort det som missfärgats?

Om det nu skulle vara mögel, vad ska jag göra annorlunda för att undvika det? Det är nog med olja för att täcka bladen, men de flyter ju lätt upp till ytan. Har ni några knep?

Många frågor blev det. Jag litar på er expertis smile.gif
ingrid fuxwall
När jag gör denna olja brukar jag använda mig av en absolut tät burk och så vänder jag den lite då och då - att den står upp och ner i bland.

ingrid
noora
Nånstans fick jag tipset att tvätta en sten och lägga ovanpå bladen så att de tyngs ner. Det är kanske inte så lätt när man har så små blad som ringblomsbladen, men man kanske kan lägga dem i ett nät (en bit nylonstrumpa kanske?) och sedan tynga ner nätet på något vis?
krukan
Fiffigt tips med nylonstrumpan! Ska definitivt testa, jag är nu säker på att det möglar, för det har spritt sig och dessutom blivit grönaktigt ludd också. sleep.gif

Får kassera den satsen, tur att jag inte la i mer olja och blommor i den. Har nu torkat de nya blommor jag skördat, det kanske går bättre om man inte har så mycket vatten i bladen?

Nya friska tag! smile.gif
Merlin
Nylon skulle jag inte använda då det är färgat med kemiska ämnen sad.gif . Obehandlat linneväv går däremot bra! smile.gif
krukan
Oblekt bommul? Går det lika bra? Har nämligen det liggandes hemma.
Merlin
Jo det går bra men skölj ur tyget ordentligt i ljummet vatten (eller tvättar i maskin utan tvättmedel och sköljmedel) innan du använder det pga kemikalierester från odlingen som finns i alla tyger.
Obs! Jag vill gärna tipsa om "tvättnötter" som man kan beställa per Internet. Okända i sverige tror jag....man får en kanonren tvätt utan att använda tvättmedel och tvätten blir jättemjuk! Helt ekologisk!!!
Rapchic
man ska försöka se till att bladen hela tiden är under ytan vad jag har hört
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon