Full version: Vad kan detta vara?
nissenissen
Fick dessa två växter av en snubbe, som han tyckte jag skulle ha hemma.
Han hade i sin tur fått dem av en annan, men ingen av dem visste vad det var för slags växt, mer än att de får tjock stam och blåa blommor tillslut.

Tänkte att det måste väl finnas nån expert här inne som kanske känner igen dessa och kan ge mej lite råd, hur jag bäst borde sköta dom, och gärna vad det är för växt jag egentligen har fått unsure.gif

För tillfället har jag dem stående i fönstret med fullt solsken på sej nästan hela dagen, och vattnar dem när jag tycker de känns torra. De har överlevt hittills iallafall, så HELT fel gör jag ju inte.
Är komplett värdelös på det här med växter annars, men jag tänkte att jag ska försöka å engagera mej lite i dessa iallafall, så man slipper göra honom besviken som jag fick dom av laugh.gif

Så som sagt...upplys mej gärna om dessa smile.gif

Uhm....märkte att bilderna kanske blev lite för stora men....då slipper man ju ta på sej glasögonen iallafall tongue.gif

igl
känguruäpple tycker jag det ser ut som.
mvh
inger
nissenissen
äpplen? ohmy.gif

Coooolt tongue.gif

Känner på mej att det inte kommer att fungera i längden med att ha dem i fönstret i en liten kruka blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (nissenissen @ 23-07-2006, 01:51)
äpplen? ohmy.gif

Coooolt tongue.gif

Känner på mej att det inte kommer att fungera i längden med att ha dem i fönstret i en liten kruka blink.gif

det är inte äpple
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...m&btnG=S%C3%B6k
jag vet inte hur dte är men dom kan någ funka i fönstret tror inte dom är så härdiga
Lady Hamilton
biggrin.gif Jag tycker också att det verkar vara Kängruäpple Och om det är det kommer det inte funka med fönster placering.......................
I allafall min planta är över 2 meter hög och över 1.5 meter i omkrets. Men det är klart........en del har ju stora fönster laugh.gif
nissenissen
Ahhh...Nä ja läste precis att "Frukterna är giftiga!"....hihi. Verkar spännande detta tongue.gif

Läste också nåt om att den är ettårig. Vad menas med det egentligen? Att den typ blommar ett år bara, å sen kan man kasta den eller? huh.gif
nissenissen
CITAT (Hamilton @ 23-07-2006, 02:12)
biggrin.gif Jag tycker också att det verkar vara Kängruäpple Och om det är det kommer det inte funka med fönster placering.......................
I allafall min planta är över 2 meter hög och över 1.5 meter i omkrets. Men det är klart........en del har ju stora fönster laugh.gif

Naej, men de e nog rätt lugnt. Jag HAR rättså stora fönster här faktiskt, men det här med flera meter hög låter ju förståss lite oroväckande. Bor i lägenhet, men ja får väl sätta den i nån rabatt utanför sen annars, å överlämna ansvaret åt vaktmästaren biggrin.gif
Växer dom snabbt?
Lady Hamilton
Hos oss är den ett årig pga klimatet. Men naturligtvis kan man pröva att övervintra om man vill. Men annars är den väldigt lätt att frö så på våren igen
Lady Hamilton
CITAT (nissenissen @ 23-07-2006, 02:22)
Växer dom snabbt?

Min planta var ca 2 dm hög i mitten på Maj
nissenissen
Men asså ja fattar inte....
Hur har du lyckats få den "över 2 meter hög och över 1.5 meter i omkrets", om den dör efter ett år? Har du haft den inomhus varje vinter då eller?
Lady Hamilton
wub.gif Nä Man frö sår på våren och planterar ut när det är "frost-fritt" Sedan tar det ett par veckor innan den "tar fart" Men sedan ! då växer den med "raket fart" laugh.gif
nissenissen
Hmm...
Den KAN växa inomhus flera år då eller? Fattar inte det här med "frö så" riktigt. wacko.gif

Jag är verkligen nybörjare på allt det här, men jag är villig att lära mej smile.gif
Alexander-VG-zon3
man sår frö på våren , låter dom växa till sig och sen planterar man ut den i trädgården eller har dne inne .
sen på vintern så dör den med frosten . men om man vill kan man försöka övervintra den då kankse eventuellt svalt å lite vatten mycket fukt å ljus eller nåt .
nissenissen
Aha....Men då fattar jag. Ska nog försöka övervintra den sen då. Känns så meningslöst å lägga ner en massa jobb på den, bara för att börja om från noll igen nästa år tongue.gif
Tack för all info flaxss och hamilton wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon