Monarda
Tänkte rensa bort min förväxta sallad men slutade illa kvickt när jag upptäckte denna hårresande stora spindel, ca 4 cm lång, med en skock på flera hundra ungar. Man ser dom samlade i den mörka delen till höger på bilden. Inte för att jag är någon spindelälskare men nu får salladen vara tills dom har flyttat. Hoppas dom tackar mig genom att inte krypa in genom mitt sovrumsfönster! ohmy.gif
Skulle i alla fall hemskt gärna vilja veta vad det är för sort?

Whiskuchi
Här är en bild på hane av stor husspindel, tycker de är ganska lika. Hoppas det funkar att länka in bilder därifrån (lånar bilden)

Whiskuchi
Hittade en bra svensk spindelsida smile.gif
amaira
Det är en rovspindel, som vakar över sina ungar, som du fotat. (bild nr 2 i Whiskuchis länk) Den är mycket vanlig och fullständigt ofarlig och harmlös för människor. Snarare nyttodjur eftersom den jagar och äter insekter som annars skulle äta av din sallad! wub.gif
Den trivs inte inomhus.
Monarda
Skönt att höra att dom inte trivs inomhus. Undrar vilken sorts rovspindel det kan vara, den är ju så stor? Hon sitter för det mesta under ett salladsblad och lurar och så fort man kommer i närheten kommer hon rusande och viftar med frambenen. Hon vakar verkligen över sina ungar! Dom sitter fortfarande inspunna i ett skyddande nät. Ska bli intressant att följa utvecklingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon