ingrid fuxwall
22-07-2006, 21:08
Har läst här att man kan ta frön av pion och sedan föröka.
När tar man fröna?
Ska man vänta tills kapslarna blir bruna?
Knipsade av några gröna kapslar i dag och öppnade dem och hittade små vita frön.
Snälla hur gör man?
ingrid
kerstin z5-6
22-07-2006, 22:00
Du låter kapseln sitta till den öppnar sig själv , du kommer att se -röda falska frö-och svarta äkta
Skörda de äkta
Jag sår i krukor direkt och låter krukorna stå ute tills nästa vår
Se till att de är fuktiga
Oj, väntade just på den här tråden...Kerstin, vad menar du med svarta och röda frön??? Jag var ju hemma nu i Juli och blev förälskad i pappas Pioner...var tvungen att knipsa av fröhusen vare sig dom var mogna eller inte eftersom jag skulle tillbaka till dennna 70gradiga luftfuktigheten och 32 grader !!!! ...öppnade en an hylsorna och hittade vita små frön inuti fröhuset...men tydligen är dom inget att satsa på!!??? Eller???
Ps satte stockrosfrön som grodde på 2 dagar !!! Tur att denna värme har kunnat utnyttjats till något bra
kerstin z5-6
23-07-2006, 21:06
nej tyvärr lissa -dina frö är omogna och kommer inte att gro -
Pionen har massor av fuskfrö-de är röda ill röda -
de innehåller inget som gror -därav måste fröna vara mogna o kapseln öppen när man skördar frö från pioner
Det kan ta upp till två år innan de gror
ingrid fuxwall
23-07-2006, 21:12
Då menar du Kerstin att man bör låta frökapslarna sitta kvar tills de blir bruna, man kan alltså inte klippa ner pionerna innan dess.
ingrid som gärna väntar
kerstin z5-6
23-07-2006, 22:17
Elisabeth P
23-07-2006, 23:02
Är det lika svårt med alla sorters pioner?
Min svägerska har en så fin dillpion som jag tänkte knycka några frön av, eller är dessa extra svåra? Har egentligen redan lagt beslag på några, men inser att de är värdelösa så det blir till att göra ett nytt försök, då jag tog dessa precis när pionen blommat över.
Lisa
kerstin z5-6
24-07-2006, 15:45
Dillpion är lika lätt eller svår som de andra , utseendet kan dock variera när man frösår -som vanligt .så vill man ha en viss färg , måste man dela - ta rotbitar i stället
Elisabeth P
24-07-2006, 21:31
Jo , det är klart.
Men min svägerska (som i övrigt inte är mycket för blommor, i alla fall inte att sköta om dem) har hört att just pioner eller om det nu bara är dillpioner inte klarar att flyttas eller delas. Stämmer detta tro?
Båda jag och min svärmor (hennes mamma) är mycket måna om att få en bit av denna ljuvliga pion.
Om jag nu inte kan dela , hur gör jag då med fröna sedan de mognat vill säga och jag plockat och torkat dem?
Lisa
mari_tres
24-07-2006, 21:51
De går bra att dela, men den kan vägra att blomma ett par år efteråt. Just dillpionen tror jag växer rätt långsamt dessutom.
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2006, 23:17)
Duger andra pionfrö kan jag samla

:) :)
Åhhh Kerstin,
kan jag beställa från dig?
Vi har köpt ett hus och i den här trädgården finns inga pioner.... Jag har köpt en liten planta av vit doftpion, men vill gärna ha fler sorter.
Hej Kerstin...Andra Pionfrön duger alldeles förträffligt om det finns möjlighet
ingrid fuxwall
05-10-2006, 08:06
Ibland blir man ledsen över regnet, det gjorde att alla "frökapslar" på den ena pionen ruttnade.
Men så har jag några andra pioner som står lite mer skyddat men där är det två stora nästan runda frön i kapseln - är det frö?
Har plockat fröna och ska fotografera dem och försöka lägga in en bild senare.
ingrid
Agneta z5-6
05-10-2006, 08:41
Hur är det med pionfrön? Får inte alla pioner stora frön? Svarta/röda ?
Jag hittar bara pyttefrön i mina pioner? Trodde jag skulle få till många fler själv, det bästa med dem är att de är så vansinnigt vackra + att de näppeligen får någon ohyra
//Agneta
Kerstin, vill du bli av med några, kan du gärna skicka- men jag har inget du inte har //Agneta
kerstin z5-6
05-10-2006, 12:07
Hej , såg just detta om pionerna -ska kolla mina , men torkan och regnet kan ha ställt till det med fröna -återkommer
Vit röd rosa finns ev i så fall
ingrid fuxwall
07-10-2006, 21:09
Som sagt jag har inga egna frön - hur gör man för att byta om man inte har något att byta med???
ingrid
Då sänder man ett PM till mig som har pionfröer över av onamnad sort. Men fina är dom.
/Åsa
Toppen, färgen spelar absolut ingen roll, men oroa dig inte för jag förstår att det konstiga vädret har tokat till det, så om det inte går i år, så kommer det ju fler vårar....
kerstin z5-6
29-10-2006, 09:12
Mina pionfrö torkade in

Nu har jag 50 cm snö över de jag väntade på ev mognad hos -så tyvärr ..
Naturligtvis skulle jag ha skickat utan bytesfrö tillbaka -men det får bli ett annat år för min del
Hoppas nån annan har
K
Eva 33c
29-10-2006, 09:28
Jag har rätt gott om frön till
Rosenpion Paeonia veitchii. Det är ju inte riktigt detsamma som luktpioner förstås
Men vill någon ha så skicka ett PM till mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.