var hos mamma och tog fröer idag...hur var det nu är det bara att lägga på i rabatten och hoppas på att det blir något eller ska jag förkultivera i vår som jag gjorde med dom andra?????
ingrid fuxwall
22-07-2006, 21:34
Mina förökar sig på så sätt så antagligen behövs inget jobb med att dra upp plantorna.
ingrid
kerstin z5-6
22-07-2006, 21:58
du vet vad jag svarar
malin72
23-07-2006, 11:44
kerstin z5-6!!!!!!! ja du vill se att jag klarar av att få små plantor igen om jag gör hälften var då lite på backen och sparar för att ha inne när ska jag börja med dom då????? vilken tid på våren ska jag så dom inne ?? dom tog ju tid på sig..... tänkte lägga frön i kuvert skriva namn och tid jag ska börja med dom så jag har lite koll....hur låter det
Monarda
23-07-2006, 17:34
Jag hakar på här och ställer en fråga om Scharlakansakleja. "Kyl fröna två veckor före sådd" står det i anvisningen. Är det kylskåp som gäller eller ska dom rentav in i frysen? Och hur länge håller dom sig? Hade tänkt så dom inne kommande vår. Finns inget 'bäst före datum' på påsen.
kerstin z5-6
23-07-2006, 20:57
Du spar fröna torrt , kuvert blir bra -gärna svalt också Sedan sår du dem i januari februari och ställer frösådden ute -se album frösådd stratifiering ute -ej i frysen , men kylskåpet går fint -ute lika bra
ingrid fuxwall
23-07-2006, 21:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-07-2006, 23:58)
du vet vad jag svarar
Nu hänger jag inte med eller menar du att man ska klippa ner "fröställningarna"?
ingrid
malin72
23-07-2006, 21:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2006, 21:57)
Du spar fröna torrt , kuvert blir bra -gärna svalt också Sedan sår du dem i januari februari och ställer frösådden ute -se album frösådd stratifiering ute -ej i frysen , men kylskåpet går fint -ute lika bra
kikade i ditt album vad lustigt det ser ut att ställa ut planteringen i snön ska dom stå som det är i ditt album 5.6 veckor ute sen in???? ojojoj vad ni kommer att få det jobbit med mig i vår jag ska lura sambon att i vårat lilla förråd ute ska det ställas element och byggas hyllor och där ska lysrör in och sen jag
kerstin z5-6
24-07-2006, 15:49
du vet vad jag svarar" -betyder så själv inne -inte strö frö ute -och var ett svar till Malin Jag tycker att frösådd inne är lättare o mer kontrollerad -särskilt om man är ny , men även jag har lätt att rensa bot småplantor på våren som nyss grott Jag klipper av fröställningarna när de är torra , men inte riktigt öppna -sen får de torka klart inne innan jag skördar fröna-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.