kajsa Friberg
23-07-2006, 11:39
Hej!
Vi har köpt nytt hus och därmed en ny trädgård!!! Vilken utmaning.
Huset är byggt 1909 men när trädgården anlades vet jag inte.
Trädgården har en fruktträdgård med äppel- och päronträd. Plommon växer som vildväxande skydd vid tomtgränsen. Och det växer buskar av körsbär eller klarbär på olika ställen.
Problemet är att hela gräsmattan, mer på vissa ställen än andra, är fulla av skott från körsbär eller plommon. Skotten växer snabbt. Efter gräsklippning blir det vassa "stubbar". Gräsmattan klipptes endast fram till midsommar, därefter har vi friserat den en gång genom att klippa bort ogräset och dessa skott. När vi kan börja klippa gräs igen vet jag inte- det har bränts sönder av solen.
Vad kan jag göra för att bli av med skotten.?
Bor i zon 1 på norra Öland - solen och vindarnas Ö!!!
Inget regn i år. Jorden i trädgården består av SAND: mycket finkornig med stor andel flygsand.
Tacksam för hjälp/Kajsa
Hannele
23-07-2006, 11:57
CITAT (kajsa Friberg @ 23-07-2006, 12:39)
Vad kan jag göra för att bli av med skotten.?
Klipp gräset.
Ophelia
23-07-2006, 17:09
Ja det är ju inte så mycket ni kan göra om ni ska ha buskarna kvar. Kan ju gräva ner en kant (minst 50 cm hög) i marken och fjärma av buskaget mot gräsmattan. Ni kan ju använda sekatör och klippa bort skotten för att slippa få pinnar som står upp.
Jag skulle personligen vara MYCKET aktsam gällande buskaget då ni har flygsand. Är tämligen säker på att miljön rubbas ganska kvickt om man skulle börja ta ner buskaget eller kraftigt minska buskaget. Möjligtvis kan man föra in andra växter (då sådana som kan hantera miljön) och försiktigt ta bort buskaget.
Danne_77
23-07-2006, 17:45
Jag skulle klippa tills dem la av att skuta skott. Till slut så orkar de små skotten mer. Lycka till med klippandet.
kajsa Friberg
25-07-2006, 07:23
Buskarna vill jag ha kvar - som vindskydd och inramning.
och visst flygsand är inte att leka med.
Om jag förstått råden rätt är det bara att klippa och klippa utan att förtröttas?
Är det rotskott eller skott från kärnor, vad tror ni?
Sol på Öland även idag!!
Kajsa
Det är ett sisyfosarbete.
Jag har klippt gräsmattan i snart 20 år nu och skotten blir inte alls trötta, bara jag själv...
Gräsmattan kan jag väl leva med men jag har skott också i en rabatt...
Jag kämpar för övrigt också med rotrester och skott från jätteslide. Inte ett dugg roligare.
Mulle
Hannele
25-07-2006, 09:47
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 08:58)
Jag kämpar för övrigt också med rotrester och skott från jätteslide.
Jätteslide är jag jätterädd för, skulle aldrig våga ha i min trädgård.
Ta fram spade...
CITAT (Hannele @ 25-07-2006, 10:47)
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 08:58)
Jag kämpar för övrigt också med rotrester och skott från jätteslide.
Jätteslide är jag jätterädd för, skulle aldrig våga ha i min trädgård.
Ta fram spade...
Det är inte jag utan någon som bodde där på 80-talet som planterade slidet.
Moderplantan har jag grävt upp men det blev rötter kvar. De rötterna blev som rabiata av mitt ingrepp och skickar nu skott in i ett rosenbuskage, bakom min jättestora klätterhortensia, under en stenläggning och f-n vet vart.
Jag har ingen lust att gräva upp allt så än så länge går jag dagligen där och rycker... Och haaatar!
Mulle
Ophelia
25-07-2006, 16:14
CITAT (kajsa Friberg @ 25-07-2006, 08:23)
Sol på Öland även idag!!
Kajsa
Rotskott
Du kan för att lösa problemet på lång sikt plantera körsbärsträd som är ympade på underlaget gisela5, de ska inte skjuta rotskott. När de har vuxit till sig kan du ta bort de gamla, ringbarka helst, först då kan man börja utmatta rotskotten som du har.
CITAT (kajsa Friberg @ 23-07-2006, 12:39)
....
Huset är byggt 1909 men när trädgården anlades vet jag inte.
....
Helt off-topic men jag måste ändå kladda lite i tråden ...
Nästan alla gamla hus i sverige som är äldre än 1909 är "byggda" 1909 ... tack vare en lagfartsreform som trädde i kraft då.
Mitt hus är "byggt" 1909 ... dvs. ingen vet när det egentligen är
byggt.
Inga från Närke
26-07-2006, 23:49
CITAT (Ophelia @ 25-07-2006, 17:14)
CITAT (kajsa Friberg @ 25-07-2006, 08:23)
Sol på Öland även idag!!
Kajsa
Rotskott

Är både rotskott från klarbären och kärnor från när fåglarna smakar på klarbären. Kan även vara de man äter själ och spottar ut. Vi har också dessa problem och det är bara att klippa eller rycka dem för hand om gräset inte behövs klippas tyvärr. Annars får du ta bort träden helt om du inte vill ha det jobbet.
Sven Karlsson
27-07-2006, 14:17
Jag är bara nyfiken på vilken grundstam som ger dessa svåra problem? Vilken sort? rotäkta?
Finns problemet även på plommon sidan? Vilken grundstam? eller rotäkta?
Jag har bara St. Julien Indra II och den ger inga rotskott däremot rätt svår att få plommon att ta sig? enligt mitt tycke.
Mot rotskott finns det bara gräva ned skydd mot rötterna. Jag har gjort så mot Tall som har amerat mitt potatislandet under fräsytan. (Jag använder återvinnings skivor från gjutskivor. skarvarna skruvas i hop. )
Grundstammen till plommonen är sannolikt Prunus cerasifera, körsbärsplommon. De rotskottar sig mer än någon annan grundstam till träd som jag känner till.
Om det är ett stort problem med småstubbarna finns nog inte mycket annat att göra än att gräva upp dem och sedan vara snabbare med sekatör när de kommer igen. Fortsätter man med gräsklippare tröttar man visserligen ut dem en del, men de överlever och förvedas och bildar vedartade "stubb" igen.
Om det finns utrymme kan man låta dem växa upp - körsbärsplommon är goda även om de tar tid på sig att ge frukt. Eller som Sven förreslår, göra ett digert grävarbete och gräva ned ett rotskydd.
I vissa trädgårdar är rotskottsbildningen så ymnig att man önskar att plommon också såldes på mer svagväxande underlag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.