Full version: Hedychium
ronloss
Jag har iår försökt att odla hedychium både från frö och färdig knöl men inget har tagit sig. Är det någon som har nåt tips hur man ska göra.

Jag är även intrsserad om andra ingefäraväxter om någon vet nåt.

Tack
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte odlat Hedychium men jag odlar de ingefärsväxter jag hittat i matbutiken.

Ex. Kunchi/Krachi (Boesenbergia), Gurkmeja (Curcuma) och vanlig ingefära (Zingiber)

+Jag testar just nu ytterligare en gång med galangarot, de har blivit knallgröna nu rötterna och efter vad jag läst så betyder det att de är på gång att rota sig.

Här är en bild från början av sommaren på Kunchi/Krachi och vanlig ingefära. Ingefäran är den till höger. Båda plantorna sitter nu i större krukor + de har skjutit upp en massa skott så de ser kraftigare ut idag. (Har tvärr ingen bild på Gurkmejan men den ser likadan ut som Krachi/Kunchi förutom att den inte är röd på stjälken)

Här hittas mer bilder på Kunchi/Krachi

Här hittas ännu mera bilder

Det jag har lärt mig om de sorter jag odlat är att man ofta får börja förkultivera runt mars med undervärme, och även med undervärme tar det tid 6-7veckor sisådär för knölen att skjuta skott och jorden ska då vara porös och lucker + inte alltför blöt. Jag brukar plantera knölarna mycket ytligt med bara pyttelite jord på knölarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon