Har inte odlat Hedychium men jag odlar de ingefärsväxter jag hittat i matbutiken.
Ex. Kunchi/Krachi (Boesenbergia), Gurkmeja (Curcuma) och vanlig ingefära (Zingiber)
+Jag testar just nu ytterligare en gång med galangarot, de har blivit knallgröna nu rötterna och efter vad jag läst så betyder det att de är på gång att rota sig.
Här är en bild från början av sommaren på Kunchi/Krachi och vanlig ingefära. Ingefäran är den till höger. Båda plantorna sitter nu i större krukor + de har skjutit upp en massa skott så de ser kraftigare ut idag. (Har tvärr ingen bild på Gurkmejan men den ser likadan ut som Krachi/Kunchi förutom att den inte är röd på stjälken)
Här hittas mer bilder på Kunchi/KrachiHär hittas ännu mera bilderDet jag har lärt mig om de sorter jag odlat är att man ofta får börja förkultivera runt mars med undervärme, och även med undervärme tar det tid 6-7veckor sisådär för knölen att skjuta skott och jorden ska då vara porös och lucker + inte alltför blöt. Jag brukar plantera knölarna mycket ytligt med bara pyttelite jord på knölarna.