Vi hade tänkt ta med våra tre ökenråttor när vi åker på semester ner genom landet med bil. Vi kommer att stanna och övernatta på ett ställe och då tar vi förstås med buren in dit vi ska men sen ska vi gå på Furuviks djurpark en dag och då vet jag inte vad vi ska göra med dem. Klarar de att vara i en bil i flera timmar om den inte står direkt i solen? De är väl inte precis som hundar, men jag vet inte hur de klarar av värme....ökenråttor borde väl klara av det tror man ju. Man kan ju inte gärna ställa ut buren under bilen....eller?
Kan du inte hitta nån hemmavid som kan ge dem mat och vatten om du ska vara borta länge? Har för mig att ökenråttor är väldigt känsliga för drag och klimat.
Theriss
23-07-2006, 15:38
Det bästa är att lämna dem hemma och be någon mata och ge vatten, men om ni tar med dem ändå, kan de inte vara kvar på det stället ni övernattar på eller checkar ni ut direkt på morgonen sen? Jag skulle i alla fall inte ha dem i bilen, det kommer bli för varmt för dem.
Kanske kan ni få ha dom i Entrén under besöket. Eftersom det är en djurpark antar jag att man är vänligt sinnad till alla djur och om inte buren är alltför stor borde det inte vara några problem.
Tycker jag alltså!
Tack för svaren. Jag är ännu mer övertygad nu om att det inte är någon bra idé att ta med dem i bilen. Jag ska utreda alla möjligheter att lämna dem hos någon istället.
CITAT (Ophelia @ 23-07-2006, 22:30)
Synd att det är så långt till dig bara! Javisst är de söta! Kvicka och roliga och så piper de så gulligt!