Jag vet inte om det är ovanligt, men jag blev mycket förvånad i dag när jag upptäckte att en passionsblomma lett till en frukt! Det hade jag verkligen inte väntat mig! Blommorna är så vackra och jag har beundrat dem, men nu är jag mycket stolt! Tänk vad ett enda litet frö kan åstadkomma; förra våren sådde jag ett frö från en passionsfrukt på ICA, den växte på bra och blommade t o m första året. I år har jag den stående i en lite för liten kruka i ett hörn intill huset i SO-läge. Denna sommaren har ju varit idealisk med tanke på värmen, så det är kanske inte så konstigt att den bär frukt. Vad säger ni, är det fler som har passionsfrukt?
Alexander-VG-zon3
23-07-2006, 15:08
åhhhh vad fina lyllos dig som har frukter lägnatr tills mina blommar så jag har inga frukter än me hoppas . jag ska ju plantera ut dom sen å hoppas dom klara sig
Lady Hamilton
23-07-2006, 15:37
Jag köpte för några år sedan en Passions frukts planta. Den växte och fick över 6 meter långa stänglar med enorma blad. Men aldrig att den blommade Ändå tyckte jag att jag skötte den efter "konstens" alla regler. I allafall så har nu min planta dött. Däremot den vanliga passins blomman den man brukar kalla "kristikors" den har jag fått frukter på många gånger.
Alexander-VG-zon3
23-07-2006, 16:05
CITAT (Hamilton @ 23-07-2006, 16:37)
I allafall så har nu min planta dött.
mina störst aplntor dog med nu under torkan . men jag har nya plantor på gång ca5cm - 10cm
Ophelia
23-07-2006, 17:12
Vi vill gärna höra hur de smakade när de mognat
Bajare
23-07-2006, 19:50
Jag tycker om frukt av passionsblomman! Jag hade upp till 12 frukter på plantan. Dem mognade i November inom hus.
I de flesta fall skulle man väl hjälpa med (penseln), att befrukta blommorna.
Bajaren
Tobb
23-07-2006, 21:36
Passionsblommorna är så häftiga också! Vi hade en planta som jag såde från från en frukt, och fick två blommor på den. Men ingen tanke på pollinering, antagligen krävdes det pollinering för de skrumpnade...
rosita
23-07-2006, 21:55
Mina blommor har jag inte hjälpt med pollineringen, det har insekterna fixat! Och det tackar jag för!
Bajare
24-07-2006, 20:47
Visst kan man vänta till någon myra hjälper med pollinering, men det är effektivare med penseln.
Bajaren
ztinger
29-12-2006, 03:24
Jag bumbar denna gammla tråd och ställer en fråga. Vilken underart av passiflora är frukterna man köper i affären för jag har 3 fina plantor här hemma nu som jag sådde i typ september-oktober från en affärs-frukt. Jag hade ungefär 7-8 stycken från början men 2 var jag tvugna att avliva och sen gav jag bort några för jag hadde inte plats.
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2006, 15:37
Det säljs flera arter i matbutiken men den vanligaste mörka skrynkliga frukten hör till Passiflora edulis.
ztinger
29-12-2006, 15:41
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-12-2006, 15:37)
Det säljs flera arter i matbutiken men den vanligaste mörka skrynkliga frukten hör till Passiflora edulis.
Tack så mycket! Jag trodde inte att dom skulle vara så lätta att driva upp men det blev plantor av alla frön utom 2 och dom växer jättefort med lite näring då och då.
Jonas70
03-01-2007, 12:21
Man blir helt klart sugen på att peta ner några frön nästa gång man handlar passionsfrukt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.