entranced
23-07-2006, 15:50
Ska sätta en häggmispelhäck ca 20 meter och vad jag har hört så är det bästa med att gräva ett långt dike ca 50cm djupt.
Har påbörjat projektet, men har efter 3-4 meters grävande insett att det är ett riktigt hästjobb och kommer att ta all evighet att gräva själv + att forsla bort all jord och sten.
Funkar det inte att gräva en 50cm djup grop för varje planta och sen fylla på med fräsch jord? Det skulle ju göra jobbet uthärdigt i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2006, 15:57
Frakta inte bort jorden det brukar inte bli bra att fylla diket med enbart köpt jord, utan man ska blanda den befintliga jorden med ex. kompostjord eller nån fin köpt jord el dyl. annars kan det hända att rötterna kan vara mycket ovilliga att lämna diket med den smaskiga jorden och växa ut i den omgivande naturliga jorden och man vill ju oftast att rötterna ska breda ut sig annars blir ju inte växterna så stabila.
Hannele
23-07-2006, 16:57
CITAT (entranced @ 23-07-2006, 16:50)
Funkar det inte att gräva en 50cm djup grop för varje planta och sen fylla på med fräsch jord?
Det skulle ju göra jobbet uthärdigt i alla fall.
Ja, men så djupt gräver jag bara för rosor... Och som Åsa säger,
ska man inte ta bort den befintliga jorden, utan blanda med
Kogödsel (Plateringsjord är bara torv).
entranced
23-07-2006, 17:01
Härligt! Det förenklar ju det hela. Hade stor ångest när man insåg viken tid det skulle ta att handgräva ett dike.
Green Thumb
24-07-2006, 08:26
Häggmispel är inte så kräsen. Ursprungslandet Kanada har inget paradisklimat så du behöver inte dalta med den.
Ett dike brukar rekommenderas så att man får bort ogräset mellan plantorna och det blir lättare att rensa emellan. Men efter du grävt ett 20 m dike har du säkert inte ork kvar att plantera!
Jag har en jätte solitär och den växer i lerjord med ett toppskikt av sandblandad/stenig jord. Min granne har häggmispel som häck, och tro mig, han gör ingenting med den men den är grann. Så planteringsinstruktionerna kan du ta med en nypa salt.
Gödsel tycker jag du kan vänta med till våren. Annars kan de fina rötterna (som skall växa ut nu) brännas, dessutom behöver veden avhärdas innan vintern.
Men jag gratulerar dig till den finaste häckväxt som jag vet!
entranced
24-07-2006, 15:17
CITAT (Green Thumb @ 24-07-2006, 09:26)
Häggmispel är inte så kräsen. Ursprungslandet Kanada har inget paradisklimat så du behöver inte dalta med den.
Ett dike brukar rekommenderas så att man får bort ogräset mellan plantorna och det blir lättare att rensa emellan. Men efter du grävt ett 20 m dike har du säkert inte ork kvar att plantera! :D
Jag har en jätte solitär och den växer i lerjord med ett toppskikt av sandblandad/stenig jord. Min granne har häggmispel som häck, och tro mig, han gör ingenting med den men den är grann. Så planteringsinstruktionerna kan du ta med en nypa salt.
Det låter betryggande! Jag skippar diket och kör på groparna istället. Det får bära eller brista känns det som.
Hur stor brukar roten vara på häggmispeln när man planterar den (jag har inte köpt in buskarna än, då inköpstället får in dom först om några veckor så jag har ingen susning om storleken?
Bara så jag vet hur stor bredden på groparna ska vara (räcker 30x30cm?). Djupet tänkte jag köra runt 40-50cm. (?)
Green Thumb
25-07-2006, 09:15
CITAT (entranced @ 24-07-2006, 16:17)
Hur stor brukar roten vara på häggmispeln när man planterar den (jag har inte köpt in buskarna än, då inköpstället får in dom först om några veckor så jag har ingen susning om storleken?
Bara så jag vet hur stor bredden på groparna ska vara (räcker 30x30cm?). Djupet tänkte jag köra runt 40-50cm. (?)
Bredden och djupet på gropen verkar vara normala fast hur stora plantorna är beror helt och hållet på hur gamla de är. Man kan också korta in plantans rötter om de skulle vara FÖR stora. Men jag tvivlar på att det behövs och skulle själv undvika det .
Hej,
Är i samma sitts att sätta häggmispelhäck.
Vad gäller?
Har läst att man ska undvika att sätta barrotade häckplantor på hösten.
Ska jag vänta tills våren? Antar att det blir så himmla dyrt att köpa plantor i kruka.
Har föresten grävt ett dike till den... Var ett himmla jobb men var tvungen då det var intill en gammal mur som behövdes rätas upp lite oxå.
Hur långt in ifrån denna mur bör jag sätta min häck?
Sommartorparn
25-07-2006, 09:30
svar till entranced:
Köper du barrotade häckplantor så tar roten ingen plats på bredden utan snarare på djupet. Häggmispeln har pålrot, alltså en rot som går rakt ner, ungefär två spadtag djupt.
Jag blev varse detta när jag planterade min häck direkt i markduk utan grävning och blev tvungen att vika roten för att kunna trycka mer plantan i det lilla hål jag fick fram genom att vicka på spaden.

Senare lärde jag mig att jag hellre skulle ha skurit av det nedersta på roten i stället för att vika den.

Mina buskar har än så länge tagit sig bra , men det är bara två år sedan nu, så jag vet ju inte om på sikt dom kommer att få men av detta planteringssätt.
Green Thumb
25-07-2006, 09:32
Krukodlade plantor kan sättas i stort sett hela växtsäsongen. Detta med barrotade har jag hört olika råd om. En trädgårdsmästare sade att man skulle sätta dem så sent som möjligt så att de INTE rotar sig innan vintern utan stod i planteringsgropen och väntade på våren.
Planterar du nu får du säkert passa noga med vatten. Andra kanske har erfarenheter av detta.
Häggmispel kan bli stor - fyra meter på höjden är inte ovanligt. Hur långt från muren är delvis en smaksak för det beror på hur hårt tuktad du tänker hålla häcken. Jag hade planterat den minst 1 meter från muren : man måste kunna klippa från båda sidor.
Jag är häggmispeldyrkare och jag har planterat både krukodlat och barrotat på våren, under sommaren och på hösten och inte en enda mispel har protesterat.
Mulle
Muren är bara ca 50-70 cm hög och utanför är en gångväg så det är inga problem att komma åt att klippa på den sidan.
Föreslår ni ändå 1m in från muren blir inte mycket kvar av min lilla tomt på den sidan huset isåfall...
Jag undrade mest över avståndet för att häcken ska få tillräckligt med näring och vatten.
Förslag?
Tänkte nog hålla häcken 50 cm bred, mina föräldrar har en sådan häck som är jätte fin och tät.
Sommartorparn
25-07-2006, 09:56
Vad gäller mur och häggmispelns näring och vatten så är det inget problem. häggmispeln har pålrot och söker sig nedåt för näring o vatten.
Så då är det inga problem att sätta den 30 cm från muren som jag tänkte eller?
Sommartorparn
25-07-2006, 12:53
Svårt att bedöma. Har ingen erfarenhet av häggmispel som klippt häck. 30 cm låter lite. Kan tänka mig att grenarna får svårigheter att bre ut sig på ett snyggt sätt. Vilken slags häggmispel rör det sig om?
Någon annan som har synpunkter på detta?
Jag har ett par smalare häggmisplar som jag köpte billigt eftersom de var överblivna häckplantor, d.v.s. av en smalväxande sort.
Dem skulle man nog säkert kunna plantera väldigt nära en mur.
Mulle
Vanlig häggmispel... (om det nu heter så)
Jag ska ha det som klippt häck inte friväxande.
Var förbi mina föräldrar och konstaterade att deras häck står 30-40cm från en asfalterad gata och jag vet när vi planterade den att det var inte mycket jord...
Den växer frodigt och är jätte fin så jag kommer nog sätta min något liknande från muren.
Karrolina
27-07-2006, 20:37
Jag har en granne som har häggmispel som klippt häck. Den är nog smalare än 50 cm ca 1,50 hög. Den ser lite rolig ut i grenarna mnär den inte har några löv men så fort löven kommit ser den fin ut igen.
/Karolina
Jag som personligen sätter friväxande häckar främst, tycker att häggmispeln tillhör de som blir vackra också som formklippta i häck. De blommar rätt ymnigt ändå som "stjärnor" inne i det roströdgröna bladverket. De smalaste, friska häggmispelhäckar jag sett är ca 60 cm breda.
Om det går att sätta häcken mellan mur och gångväg beror på hur torrt det blir i marken där. Vad växer där nu?
Häggmisplar tål torka men är det alltför torrt klarar den det inte och en formklippt häck som dör partiellt blir inte vacker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.