Tesla
Har införskaffat den stora nya "trädgårdsbibeln" Vår trädgårdsbok.
Något jag inte tycker om, är när trädgårdsskribenter uttrycker värderande (snarare nedvärderande) åsikter om växter. För eftersom smaken är olika, så är det just - åsikter.

T ex skrivs det om både gulplister och spetsmössa att de har "ointressanta" (!) blommor; bladverket är det som räknas.
Hmpff, vad är detta för dumheter.
Gulplisterns gula blommor är jättefina. Och spetsmössans skira små moln i skuggan under äppelträden gjorde mig lycklig i mer än en månad tidigt i våras när knappt något annat blommade (tulpanerna var uppätna av rådjuren...). Och, till råga på allt så har spetsmössorna startat en ny omgång nu!! I love them!!
Nån annan som tänker som jag?
Tesa
Jag och min mor brukar benämna dessa lite mer oansenliga "fattiga blommor"..och vi föredrar dem båda två framför dahlior och annat vräkigt..
Green Thumb
CITAT
Något jag inte tycker om, är när trädgårdsskribenter uttrycker värderande (snarare nedvärderande) åsikter om växter. För eftersom smaken är olika, så är det just - åsikter.

Håller helt med. Trendnissar finns i alla lägen. De försöker att karva sin egen nisch. Allt går i cykler. Vänta och se , barrväxter kommer att vara SÅ "chik" om några år. biggrin.gif

Förresten har jag bestämt mig att två vackra "ogräs" skall planteras i min perennrabatt i var sin rotring så klart! tongue.gif
TantGredelin
Kära Greenthumb,
vilka ogräs? Och vad är en rotring???
Green Thumb
Gråbo och strandmålla!

En rotring begränser spridning genom rotskott. Den kan vara allt från en liten bottenlös hink till en brunsring. Det finns ännu större för stora träd. Man gräver ner den i marken och plantera växten däri.

Tänk vad ogräs kan vara vackra!
TantGredelin
Sidan kunde inte visas, men jag känner till gråbo och strandmålla. Visst är det vackert med ogräs! När jag var ny i trädgårdslivet förälskade jag mig i snårvinda. Fast 25 år senare lever jag fortfarande med den. Svår att göra slut med, liksom. Mitt favoritogräs numera är kovall, som har tagit över en försummad rabatt i tomtkanten.
Green Thumb
Kovall, ja den är fin!
stina
Skönhet sitter i betraktarens öga så i en faktabok tycker jag att man ska utelämna personliga åsikter. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon