Full version: Råd önskas
Anki V
Jag har ett besvärligt hörn i min "sommarstuge trädgård".

Tomten ligger i z5, hörnet är vänt mot öster och har sol fram till kl 13-14 och en stund på kvällen under högsommaren. Hörnet ligger exponerat för nordvästvinden och man kan lugnt säga att det är blåsigt där.

Taksprånget går ut så det kommer inget "naturligt" regn till hörnet men vi har satt upp en hängränna med en kedja så regnvatten från taket kan ledas ner till växten. Just nu är det mager och eländig jord där men den kan lätt fixas till. Högar med bra matjord har jag massor av blink.gif blink.gif

Förut så växte det en massa hallonbuskar där som jag i år har ryckt bort.

Mest av allt skulle jag vilja ha en vit klätterros där wub.gif men är rädd att läget är för tufft. Som andra alternativ vill jag ha klematis och då är det väl bara de småblommande "alpklematisarna" som kan komma i fråga, eller?

Är det någon som kan/vill hjälpa mig med groda råd wink.gif wink.gif

Jag har provat att ha lökar runt stenen men på just den sidan är det så blåsigt att tulpanerna blåser sönder.

I går flyttade jag en Praktlysig dit bara för att det ska vara något. Jag kommer också att sätta dit Jättedaggkåpa och vårkrage. Dessa tre perenner verkar det inte vara något som biter på. laugh.gif laugh.gif

Tack på förhand.
/Anki
Ophelia
Visst kan du ha en vit klätteros där. Du har ju den maffiga Polstjärnan som tål både det ena och det andra. Du har ju även Venusta Pendula som är så blekt rosa att den ser vit ut. Likaså New Dawn som är så förtjusande (silverrosa och ser nästan vit ut). Du har ju tillräckligt med sol och är beredd att förbättra jorden. Skulle du även höja upp rabatten lite så skulle du förbättra ytterligare. Du kan ju då även ha honungsrosen Hybrida.
Anki V
Tror du verkligen det, att det skulle kunna gå med en ros menar jag. wub.gif
Det blåser något så infernaliskt där när nordvästen ligger på wink.gif .

New Dawn har jag i rosgropen och jag vill se hur den "uppför" sig där först laugh.gif Den har föresten knopp nu och är ca 1 meter hög wub.gif

Jag har tittat lite på Polstjärnan men enl. AoT:s roslista så angrips den tydligen av svartfläckssjukan och om den bara blommar "en gång" och sedan blir svartfläckig så gör den väl ingen glad. Å andra sidan så är det så blåsigt i det hörnet så några svampar lär inte få något fäste laugh.gif laugh.gif

Kan man tänka sig en tidig ros och en lite senare klematis? Problemhörnet har en central plats på tomten och syns från alla håll.
/Anki
Ophelia
*ser hur kantarellerna flyger i vinden*

Ja jag tror att en trevlig blandning skulle vara snyggt faktiskt. I o m att du har möjligheter att jordförbättra så funkar det nog ganska bra. Viticellaklematis är ju underbara (min favvo) men den blir inte så bra i blåst, de är ju så "örtiga" och stadgan är väl sisådär. Klarar du att fixa det så tror jag att det fungerar.

Polstjärnan ska ju klara nordpolsvindar (nästan) så det blir nog lite sommarbris för den laugh.gif

Annars kanske du kan bygga upp ett buskage där som silar vinden och närmast huset så kan du ha en klätterros.

Med kolla in Venustan....den är så charmig med sina skålformade små rosor.
kerstin z5-6
Polstjärnan är värdelös i z6 och ett trist taggmonster som fryser ner och blommar på marken , ta ur död ved är ett smärre -hm hm ..
New dawn får du vara nöjd om den uppför sig snyggt i rosgropen -
Så jag föreslår en kombo
En ros som är vit som ser ut som en clematis och kan få 5 m långa rankor -
Rosa rugosa repens
Hybrida också kan fixa det
Kan du ordna med vatten OCH dränerad jord föreslår jag som sällskap en estlänsk storblommig Clematis tex Romantica

Ophelia
Vilka vackra blommor och härligt friskt bladverk!! smile.gif
Anki V
Tusen tack!

Rosa rugosa repens hittar jag inte så mycket info om och inget om var man kan köpa den wink.gif .

Sort Rosa x paulii, busk/klätterros
Färg Vit
Storlek 3m som klätterros, 2x4m som buskros.
Blomning Från mitten av jun till mitten av juli.
Zon 6
Info Kallas även för mattros. Svag doft. Mycket kraftigt och tätt växtsätt. Kan användas som marktäckare. Härdig, skuggtålig, anspråkslös och lättodlad.
Det var allt! Den är väldigt söt men var köper jag den? wink.gif

Vad tror ni om "Semiplena" z 7:

eller om finlands vita
.

Båda finns hos rosenposten laugh.gif

Gäststugan (anexet) är ju inte så stort att det behövs någon gigantisk klättrare laugh.gif laugh.gif. En skaplig buske skulle gå bra rolleyes.gif
Venusta Pendula är en z 5 ros och den klarar aldrig det utsatta läget, tyvärr. sad.gif

Är alla Estländska clematis någolunda härdiga? blink.gif Vad står z 4 för enl USDA klass? Var köper ni era "Estländare" ifrån? I Estland verkar det finnas en "guldgruva"!! laugh.gif laugh.gif

Ja visst ja, dräneringen är mycket god och vatten fixas via kedjan som går från hängrännan. Anexet står liksom på en liten kulle så vattnet rinner ifrån.

/Anki
kerstin z5-6
Jag har en över , önskas höst eller vårleverans ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Den är inte så stor än
Men jag tror att RP brukar ha dem , om du vill ha ett rejält ex från början
Anki V
Men Kerstin...... wub.gif

Har du en "över" så tar jag självklart emot den (naturligtvis med någon form av ersättning eller motprestation).

Hur var det med kokosnötter laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vårleverans är väl att föredra så jag är tacksam om den får stå kvar över vintern (gropen är inte grävd ännu)
/Anki
kerstin z5-6
Vi köper våra estländare från Estland -de kostar ca 35 kr st -frakten några kronor-endast rötter kommer -vårleverans -du får kruka dem o ha dem under rören maj o till frostrisken är över

Så klart den får stå här -den är ändå rätt nysatt i mitt blir nogöver parti"de vart större än jag tänkt mej smile.gif

D¨å påminner du mej så skickar jag den i maj förutsatt att den klarar sig

Har du adressen till rogooja clematis ?
Enas
Kotka
Huuvi
Romantica
Vaalge daam
Är då helsäkra kort

z4 usda -går inte att översätta så bra -de bygger på temperaturer
men z 4-5 kanske ?
Anki V
Jag ska försöka komma ihåg att fråga lite närmare om hur man beställer Estländarna till våren.

Jag påminner dig om rosen.....tänk ut någon lämplig kompensation, om du nu inte är intresserad av förkultiverade kokosnötter laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
okido laugh.gif
Ophelia
Det är det här som är så roligt att se smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon