visbylinda
Hej
I vår trädgård växer en Rosenmandel som är väldigt sned. Detta beror delvis på att den kapats olyckligt samt att den stått så mörkt att den i jakt på solljus vridit sig sned.

Finns det nåt man kan göra åt saken? Trädet ser ju inte klokt ut!
Jag skulle kunna tänka mig att flytta trädet till en ljusare plats men hur skulle jag i såfall placera det med tanke på dess snedhet?

Går det att rätta upp med stöttepelare eller nåt annat?

Se bild 1 i mitt album "Trädgården"

Tacksam för förslag!
visbylinda
Finns det ingen som har ett tips att ge?
Åsa, mälardalen zon 2
Ser inte riktigt ut som ett träd mera som en buske (rosenmandel är en buske) rosenmandel brukar ibland ympas på en grundstam men det ser inte ut som om den har en stam med en rosenmandelbuske på toppen.

Växten ser inte så stor ut så en flytt på senhösten när växten gått i vila borde kunna gå.

Om det trots att det inte ser ut så på bilden är en ympad växt så ska alla skott från grundstammen bort och de kan man ta bort nu under JAS.
visbylinda
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-07-2006, 09:59)
Ser inte riktigt ut som ett träd mera som en buske (rosenmandel är en buske) rosenmandel brukar ibland ympas på en grundstam men det ser inte ut som om den har en stam med en rosenmandelbuske på toppen.

Tack för ditt svar Åsa!
Jag tror inte att busken är ympad utan att förra ägarna kapat en massa grenar på ena sidan om busken och att den därför ser ut som den håller på att att tippa över. Sedan har den säkert även sträckt de andra grenarna ut mot ljuset för den stod nämnligen väldigt mörkt till under en 3 meter hög, och nästan lika bred, Paradisbuske.

Finns det nåt att göra, den ser ju inte klok ut!
Köpte höga buskskydd idag och försökte tämja in den så att man inte går in i den när man passerar. Den står precis i en trång passage och kan lätt få brutna grenar eftersom barnen springer mycket där.

Bra att du tror att den går att flytta i höst! Vet bara inte hur jag ska placera en sådan sned buske.

Om nån har ett tips på hur man kan räta upp den är jag mycket tacksam!
Inga från Närke
Den kommer nog att vilja luta sig igen mot solen. Om du kan så flytta den till ett bättre ställe där det är sol runt om men var beredd på att den kan ha stora rötter det hade vår. Men den var nog ca 10-15 år gammal om inte mer. Kanske du kan klippa ner den lite och se om det kommer nya grenar på den där inga finns idag, men det kanske är lite sent att göra nu. Jag har lärt mig att blommande buskar skall klippas när de har blommat över och det har ju den gjort för länge sedan.
Cilla
Rosenmandel är ju en buske som redan sagts, och denna är lite assymetrisk antagligen för att den söker ljuset, som du skriver. Det kan också ha uppstått eftersom rosenmandeln skickar skott från grundstammen (den är vad jag vet alltid ympad) som man måste ta bort för att rosenmandeln ska överleva.

Om du söker på Prunus triloba eller rosenmandel i denna avdelning ser du mer om sorten.

Sätter du den i sol och med yvigaste sidan åt norr och samtidigt planterar den aningen snett så kommer du att få den rak ganska snabbt. Men en buske förblir den nog alltid, även om de också säljs som uppstammade träd (fast då med ympen högre upp).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon