ingrid fuxwall
23-07-2006, 21:21
Menar att vissa potatisplator, ganska många, har små frukter.
Har varit med om detta tidigare men inte att så många ger frukt. Nu undrar jag givetvis vad detta beror på.
ingrid
Vet inte riktigt, men är det inte dem som är giftiga? Var det inte dem som åts först när posatisen kom till sverigen och man tyckte att potatisen inget var att ha?? eller kommer jag ihåg fel?
Bitta98
24-07-2006, 06:51
Har ett svagt minne av att de gröna frukterna innehåller frö och man kan så dessa och få potatis. Att det blir fler potatisäpple vissa år beror nog på vädret, har märkt att vid en varm torr sommar blir det fler frukter.
Johan.S
24-07-2006, 07:20
CITAT (Tobb @ 23-07-2006, 23:59)
Vet inte riktigt, men är det inte dem som är giftiga? Var det inte dem som åts först när posatisen kom till sverigen och man tyckte att potatisen inget var att ha?? eller kommer jag ihåg fel?
-Jo, visst minns du rätt...
Potatisplantan är nära släkt med tomaten och ingick förr dessutom i samma växtgrupp. Numera har man skiljt ut potatisen ur tomatsläktet.
När potatisen kom till Sverige odlades den främst för dess vackra utseendes skull. På grund av likheten med tomatplantan provade vissa att äta frukterna, med katastrofala följder. Det är sannolikt en orsak till att det länge fanns ett motstånd mot potatisen i Sverige.
En intressant notering är att den sista upplagan av Cajsa Wargs kokbok (upplaga 14) trycktes år 1822. I den omnämns inte potatisen med ett enda ord, vilket kanske säger något om att just potatisen inte har så lång tradition i Sverige som många kanske tror.
Länk till: "Den virituella floran" (Naturhistoriska riksmuseet)
ingrid fuxwall
30-07-2006, 11:05
Är det någon som vet hur man behandlar dessa "frukter"? Måste jag sätta dem i år eller kan jag spara och använda dem som "sättpotatis nästa år?
ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2006, 11:31
När man använder frö från potatis vet man inte vad man får sorterna är inte fröäkta. Köp utsäde nästa år + du kan ju ta någon plätt och ha som såexperiment men troligtvis blir det bara några pyttepotatisar av frösådderna som man sedan kan spara som utsäde till året därpå. Och då kan man ju se om man får fram någon egen potatissort som ev. kan förökas upp men man måste då vara mycket noga med växtföljd mm. det blir ju lätt sjukdomar på potatis det är ju därför man rekommenderas att köpa utsäde.
ingrid fuxwall
30-07-2006, 12:48
Tack för ditt svar!
Nu fick jag svar på min fråga - jag kan spara dem tills nästa år.
Jo jag vet att man ska köpa sättpotatis. Skaffade ett flertal sorter förra året men tycker att de från matpotatis säcken blir betydligt bättre skörd på.
Ha en bra dag!
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.