|
Hejsan !! Hur aktiva är era fiskar på dagarna? Jag köpte mig två guldfiskar i torsdags,till dammen. Men dom ligger å trycker vid pumpen eller någon växt under dagarna, är det för att det är nytt, eller är dom mer aktiva på natten ? hur är era fiskar?
kerstin z5-6
26-07-2006, 20:26
De blir allt tamare med tiden nya fiskar är försiktiga , och det är nog bra -skatorna är på dem direkt , om de inte hinner undan
Maggan H
27-07-2006, 10:33
Ja, de är skygga i början. Har du växter, gärna näckrosor som de kan ta skydd under? Och två fiskar är i minsta laget. Har du plats i dammen, minst 5 är bra. Då blir de också tryggare.
kerstin z5-6
27-07-2006, 15:22
Tre stenar a la stonehenge på botten av dammen är också ett bra gömställe för fiskarna , snart nog får du se dem vid ytan  Näckrosor som Margareta skriver om är jättebra
Tack för svaren!!
Jag har en väckros + två andra vattenväxter(vet ej vad dom hetter) sedan musselblommor, Jag har även lagt ner en stor rot som skydd (köpt i affären) Ja jag funderar på att åka å köpa två till, Dom jag har är det inte så mycket färg på, Grannen hadde köpt i grann komunen mycket färggrann, å dom syntes även då dom var längre ner i dammen, Dom var också mycket nyfikna fast dom precis hadde satt in dom, åker nog dit i morron. Funderade på om det kan bero på hur dom har stått i zoo affären. Min damm är inte så jättestor, men två till funkar nog, Det finns en bild i mitt album på dammen.
kerstin z5-6
27-07-2006, 20:58
Din damm ser fin ut , ska du ta in fiskarna på vintern ?
Tack, Den är inte så stor, men duger bra på min lilla tomt, Jag vet inte riktigt ännu hur jag ska göra till vinter, Dammen är i alla fall för grund för att dom ska kunna vara där, men det lutar mot att jag tar in dom, Endra köper jag ett akvarium, å dom får bo inne, eller oxså blir det en tunna i garaget (Får se vad sambon säger) fniss,
Men jag hörde att det fanns något att lägga i, som flyter på vattnet, och håller det öppet, med nåt rör i, Får kika närmare på det Någon som vet vad jag menar?
Det bästa är väl om dom kan va kvar, Hur gör ni andra?
Om det är guldfisk går det bra att låta dem övervintra i dammen. Ha en syrepump samt ett frigolitblock med böjd "skorsten". Vår lilla damm är ca 70 cm djup på djupaste stället och vi har övervintrat fiskarna flera år nu. Mata inte fisken då vattentempen går under 10 grader.
Min är inte djupare än ca50, I alla fall har jag köpt två till i dag, På ett annat ställe. Vilken skilnad det var på dom, Nu är det full fart i dammen, Dom två nya har dragit i gång dom andra oxså. Så det var lite kul, En vit å röd, den andra mest röd. Så nu ser man dom hela tiden,
Maggan H
28-07-2006, 17:54
CITAT (tarzan @ 28-07-2006, 08:16) Men jag hörde att det fanns något att lägga i, som flyter på vattnet, och håller det öppet, med nåt rör i, Får kika närmare på det Någon som vet vad jag menar?
Det bästa är väl om dom kan va kvar, Hur gör ni andra? Det heter 'is-stopper' på några ställen. Vi hade en första vintern men sen hade vi istället en liten pump som cirkulerade vatten så en vak hölls öppen. Både snyggare och praktiskare, ingen risk att den blåser iväg samt att syrepumpen man behöver till is-stopparen måste stå torrt. Inte helt lätt på hösten/vintern... Men du bör nog ta in dom med det djupet, hålan behöver vara ca 1 m djup för att vara på säkra sidan. Vi har ca 1,20 i vår.
Med syrepumpen och ett enkelt block av frigolit med en böjd skorsten av VP-rör klarar vi våra fiskar trots minus 26 grader. Pumpen håller vattnet cirkulerande så det inte bottenfryser och skorstenen vädrar ut sumpgaserna. Det är böjt för att undvika att snön täpper till skorstenen. Vår damm har 70 cm djup endast på en liten del, resten är grundare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|