Jill-Ulrika
Har lagt märket till något oroväckande och lite otäckt, på min gård ligger det döda och/eller döende små humlor under nästan varje träd sad.gif

Är detta vanligt? Själv har jag aldrig sett något sådant förut. Vad dör humlorna av är det av värmeslag eller har de blivit förgiftade av något? (ex träden eftersom det är under dessa de ligger?)

Vad kan det vara och finns det nåt man kan göra så de inte dör i dessa mängder?
sad.gif unsure.gif sad.gif unsure.gif
zaaritha
Är det lindar du har?
Gossen Ruda
Det finns en tråd strax nedanför eller ovanför som behandlar saken. Det är dom första humlorna som nu har gjort sitt. Dom är säkert små, eller hur?
aurinko
Jag har sett sådant för många år sedan:det låg massor av döda humlor under syrener,nära en bondgård.
Jill-Ulrika
CITAT (zaaritha @ 23-07-2006, 23:57)
Är det lindar du har?

Ja, det måste vara lindar, är inte säker unsure.gif Läste i tidningen häromveckan att lindarna utvecklar ett slags gift(?) som besökande humlor dör av och de döende humlorna var i alla möjliga storlekar, det var hemskt att se sad.gif Och nu är de uppsopade.
Åsa, mälardalen zon 2
Det där med giftet i lindar dementerades i en senare tidning det var någon från från Ultuna tror jag det var som kommenterade att inlägget om giftig nektar hos lindar inte alls stämmer enligt nya rön utan att det var så att det är ont om nektar och att humlorna svalt ihjäl, tydligen var det något hos lindarna som lockade och sedan fanns det inte mat.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag hittade insändaren som förklarar varför humlorna dör enligt nya rön

http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?...&p=1=&s1=lindar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon