Monarda
23-07-2006, 22:52
Jag har god lust att helt klippa ner mina maximarosor. Dom ser för eländiga ut med starka rostangrepp. Har det någon betydelse när man gör det?
Sommartorparn
24-07-2006, 08:24
Radikal nedskärning vid denna årstid leder till att busken kommer att skjuta en himla massa nya skott som inte hinner mogna av innan vintern. Risken är att den då får svåra frostskador/helt fryser bort, beroende på var du bor. Bättre göra det på våren.
Min erfarenhet från södra Sverige är att Maxima är väldigt rostbenägen, men verkar inte alls lida av av det. Det är alltså huvudsakligen en estetisk fråga, och jag har därför som långtidsplan att flytta mina buskar från paradplats till en mera perifera placeringar där dom kan få rosta bäst dom vill. Blommorna o doften är ju så underbara! Dom som bor i norra Sverige verkar inte ha samma problem med rost på Maximan.
Monarda
24-07-2006, 12:14
Då är det väl bäst att vänta till våren då. Jag har zon 4 här så det kan bli lite tuffa vintrar. Det är första gången jag drabbas på dom 5 år som jag haft buskarna. Funderar på om det kan vara lönt att tidigt på våren vattna med avkok av åkerfräken. Det hjälper faktiskt mot rost på stockrosorna, fast det är väl en annan sorts rost. Men försöka duger. Kisel sägs ju öka motståndskraften mot sjukdommar.
Som du säger så drabbas inte blomningen, den har varit riklig och underbar som vanligt.
Ophelia
24-07-2006, 17:44
Men vad tråkigt! Ja det är väl lönt att samla in angripna blad eller ta bort angripna delar för då kan du kanske få böka ner allt. Sedan bor ju rosrosten hos rosorna och har inga andra värdväxter.
Du kan kanske testa med att gödsla med kaliumgödsel. Undvika kvävegödsel och testa med Biobalans till våren. Till våren kan du ju klippa ner rosen och därefter kanske ha lättare att plocka bort angripna blad (om du nänns). Bra är att hålla rosen i god kondition så klarar den angreppen bättre.
kerstin z5-6
24-07-2006, 19:03
yes pk på hösten är jättebra
Monarda
24-07-2006, 22:06
Tack snälla ni för tipsen! Funkar det inte så gräver jag upp hela rasket. Blanc double de Coubert som den växer tillsammans med är hur frisk som helst. Får väl satsa helt på dom då.
kerstin z5-6
25-07-2006, 21:43
Rugosor som blance d är ofta väldigt friska , men det finns ju fler albor och vita buskrosor fö- än maxima
Jag har aldrig haft bladproblem med Mme zoetman-damacena eller Mme Legras de St Germain -alba
Bägge doftar underbart och blommar länge -blir ung i storlek som maxima
Sommartorparn
25-07-2006, 21:57
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-07-2006, 22:43)
Bägge doftar underbart och blommar länge -blir ung i storlek som maxima
Förlåt att jag bryter in med en fråga om Mme Zoëtman. Satt just för en stund sedan och funderade på om jag skulle ha en sådan....
Blir den verkligen lika stor som Maximan? Enl. Rosenposten ska Mme Zoëtmans hålla sig mellan 120-150.
(funderar nämligen om hon kan passa i en låg liten häck tillsamman med Rose de REcht)
kerstin z5-6
25-07-2006, 22:04
nej , mitt ex är 150 och växer .. har sedan länge lämnat tex Charles de Milles o kompani nedanför sig -tar plats även på bredden , vissnar snyggt rek!
men kanske inte som sällskap till de mer lågväxta som rose de R
Sommartorparn
25-07-2006, 22:41
Oj då, .....
men kanske hon inte blir 3 meter som Maximan i alla fall?
(90-120 står mme Zoëtmans som hos Rosenposten)
kerstin z5-6
26-07-2006, 20:19
Kanske inte -, här blir inte Rose de Recht över 80 cm -därav min tveksamhet -men rosor o höjd är som .. jag vet inte vad ..
Allt föressten , ingen sa nåt om mjökklockans 2 meter eller riddarsporrar som är lika höga , när de ska vara 1,20
Karrolina
27-07-2006, 20:42
Hjälp! Jag läste att maxima var en frisk ros.. Har just satt en på en väl synlig plats i trädgården. Och så trodde jag inte att den skulle bli mer än 2 m hög och bred....
kerstin z5-6
27-07-2006, 20:53
För det mesta ÄR den en frisk ros , men det här är en extrem sommar -ge den ett år till

Alt har du ett måndags ex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.