Gah, min internetläsare kraschade och raderade mitt långa svar. Så här kommer ett aningen kortare.
Som Eva säger så kan det mycket väl vara potatisbladmögel (late blight), det brukar sprida sig rätt snabbt över åkern. Åtgärden blir att ta bort blasten, och låta potatisen vara i jorden ett par veckor innan man skördar. Detta för att undvika spridning av smitta till knölarna, samt låta knölarnas skal tjockna till.
Man kan även vänta längre med skörden, beror på hur bra jord man har och ifall skadeinsekter (knäpparlarver) börjar ge sig på.
Men det kan även vara torrfläckssjuka (early blight tror jag den heter). Den är mindre allvarlig. För övrigt borde du nog vattnat

, potatis vill ha mycket vatten och många av våra potatisar har sloknat rejält och till och med vissnat av torkan. Det finns även andra sjukdomar som ger vissna blad, eller så kan potatisen helt enkelt ha bestämt sig för att ha växt färdigt i år. För hög temperatur kan påskynda detta.
Torrfläckssjuka (tror den kallas early blight):

Allvarlig bladmögel (late blight):

Efter några dagar kan plantan då ut såhär :

Bladmögel kan diagnosticeras genom att ta några sjuka blad, lägga dem i en tät plastpåse under natten. Nästa dag ska man tydligen se mögel, vitt pulver, på bladen. Jag har själv inte provat denna metod så mycket, men än så länge har den inte givit utslag. (i år alltså)