|
Håj !! Ska precis till att bygga mig en enkel pergula med fyra stolp , Golv+ ribbor till tak, 3x3m Nu efterlyser jag lite bilder, så jag får mer tips å ideer, Vad kan jag sätta för klätter växter som känger längst stolp å tak, Har ni nå bra tips?
thomasini
24-07-2006, 11:19
Om jag kommer ihåg rätt så fanns det någon gång en ritning på en pergola i tidningen Gör Det Själv (www.gds.se). Man kan utan att man är medlem också bläddra bland med gamla ritningar.
Rosenböna har vi själv satt från frö i år och den har faktiskt ordentlig kraft att slingra sig upp för pelare och dessutom växa sig stor. Humle är annars en växt som man kan bra lägga i pergolor, de blir tätt gröna och fina.
Killensomvillhagrönafingrar
24-07-2006, 12:34
Hänger gärna med på denna tråd så jag har liknande tankar så fort man får en stund över.
Jag skall bygga min pergola på följande sätt.
Stolparna bli telefon stolpar (då jag har dem liggande samt att de ger ett härligt rustikt intryck) Taket blir gamla takbjälkar från en gammal ladgård (för det rustika)
Ungefär 30 cm under takbjälkarna kommer jag dra vire så jag kan sy ett tak av segelväv och dra för om det blir för mycket sol in under middagarna.
På norr samt västersidan kommer jag bygga en spalje av liggnade 45/45 reglar. 4,5 cm regel, 4,5 cm luft 4,5 cm regel osv Anledningen till att jag sätter dem så är att jag då får ett varm och vind skyddat hörn på våren.
På dessa reglar sätter jag två sorters klematis, en tidig och en sen. I nedekanten av varje telefonstolpe sätter jag vinrankor som med tiden får gå upp i taket. Pergolan kommer vara runt 4*6 meter stor och gräns till en berså som kommer vara 4*6 meter. På golvet blir det en blandning av trätrall och skiffer.
Men detta blir inte förren nästa sommar, men i höst blir det till att ta bort allt ogräs och lägga på geotextil samt grus.
Sedan har man hela vintern på sig att detaljplanera.
I Allt om trädgård nr 4 -06 finns en beskrivning på en pergola. Min man byggde en liknande här om dan. Den blev i storlek 120 cm bred och 240 cm lång, höjden blev ca 220 cm. Han fäste armeringsmatta (med spikmärlor) på vardera sidor så att klematisar ska ha något att klättra på så småningom. Material: Tryckimpregnerat virke; stolpar 73x73 cm, överliggare 70x45 cm, bärlinor 70x45 cm, + en 5 mm's armeringsmatta, metposter/jordspjut, skruv, spikmärlor och träolja. Golvet består av 4 x 8 stycken betongplattor i storlek 30x30 cm. Priset landade på ca 800:- exkl. plattorna som vi redan hade sedan förrut. Bild 1 och Bild 2Jag har planterat kanadensiska rosorna William Baffin, John Davis och Quadra + klätterrosen Etude och en Rosa Hurdal. Mellan dessa har jag planterat storblommande Estländska klematisarna Piilu, Ville de Lyon, Minister, Ekstra och Roko-Kolla.
telefonstolp lät spännande, (va snyggt) jag startar mitt bygge nu till helgen, Hämtade stolp å bräder i går. Får väl försöka dokumentera bygget å dela med mej av mina ideer, Om det nu blir som jag tänkt mej. I huvudet ser det bra ut i alla fall, Den blir att stå i närheten av dammen, så man kan sitta där å njuta, efter som jag inte ser den från altan.
fruberglund
25-07-2006, 09:28
CITAT (Betty @ 24-07-2006, 22:18) I Allt om trädgård nr 4 -06 finns en beskrivning på en pergola. Min man byggde en liknande här om dan. Den blev i storlek 120 cm bred och 240 cm lång, höjden blev ca 220 cm. Han fäste armeringsmatta (med spikmärlor) på vardera sidor så att klematisar ska ha något att klättra på så småningom. Material: Tryckimpregnerat virke; stolpar 73x73 cm, överliggare 70x45 cm, bärlinor 70x45 cm, + en 5 mm's armeringsmatta, metposter/jordspjut, skruv, spikmärlor och träolja. Golvet består av 4 x 8 stycken betongplattor i storlek 30x30 cm. Priset landade på ca 800:- exkl. plattorna som vi redan hade sedan förrut. Bild 1 och Bild 2Jag har planterat kanadensiska rosorna William Baffin, John Davis och Quadra + klätterrosen Etude och en Rosa Hurdal. Mellan dessa har jag planterat storblommande Estländska klematisarna Piilu, Ville de Lyon, Minister, Ekstra och Roko-Kolla. Väldigt fin Betty!!! Men tror du inte den är för klen för klätterrosor? Jag skulle nog byggt en lite kraftigare, det blir väldigt tungt tror jag. Är det såna där ankare man bara slår ner i marken? Kommer det stå kvar bra vid blåst tror du? Jag vill också bygga en pergola men funderar på om det klarar så mycket, måste man inte gjuta eller gräva ner plintar? Hoppas det inte blåser omkull Betty, var som sagt väldigt fint Visa gärna bilder sen Tarzan, jag vill se
Killensomvillhagrönafingrar
25-07-2006, 10:22
Jag tror absolut Bettys pergola håller för klätterrosor. Denna är dessutom byggd som en ram så då håller de för mycket tyngd. Klart snygg lösnig tycker jag En sådan tunnel skulle man ha in till en berså, snacka om rums uppfattning
Tack för positiv respons!  Jag är övertygad om att pergolan håller för hårda vindar + orkar bära tunga rosor. Spjuten är 75 cm långa och de är nerslagna i stadig lerjord, (dessutom står pergolan mellan huset i norr och friggeboden i söder). Att sätta upp armerinsmatta på sidorna styvar ytterligare upp konstruktionen. Jag har idag hängt upp tre stora amplar med hängverbena och gulbladig penningblad så att det ser lite uppväxt ut trots att rosorna och klematisarna inte har kommit så långt än. BildSyftet med min pergola är att så småningom någorlunda dölja friggeboden.
fruberglund
25-07-2006, 20:13
Vad bra att ni är övertygade om att den håller  Ja, armeringsmattorna gör nog en del för stabiliteten kan jag tänka mig. Visa gärna bilder nästa år när det växer lite på den om du kommer ihåg Betty
Ja nu längtar jag till helgen så jag får börja snickra!!!! Mina 4 veckors semester slutade i går, Så nu blir det inte lika mycket gjort, Jag var helt slut efter första arbetsdan, i da, Tiden går så fort, Längtar redan till nästa sommar, (suck)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|