Full version: pelarträd
moniq
Läste i en tidigare tråd att det trädet inte var ett pelarträd. Kan du berätta lite mer om detta äppelträd. Jag har fått ett sådant till min tio meter balkong som har sol i tolv timmar. Jag har två äpplen på det. Jag har det i orginalkrukan. Hur ska jag sköta detta träd. Ska jag plantera om det?
mvh Moniq
Åsa, mälardalen zon 2
Det här är det man hittar om sorten på Sveplant

Vet inte vart du bor men är ditt träd ympat på MM106 som det står på Sveplants hemsida att deras charlotte är så brukar trädet bara vara härdigt till runt zon 2-3 när det är planterat i marken, på balkong kan det vara tuffare för trädet.

Orginalkrukan är på tok för liten det är bara meningen att växten ska stå en kortare tid i salukrukan så plantera om trädet i större kruka och ju större kruka desto bättre 50-100liter brukar vara bra, ju större kruka desto större chans brukar trädet ha att klara vintern. (Har växten rotsnurr försök skär några snitt i rotsystemet med en vass kniv när du planterar om).

Se också till så trädet inte torkar ut (men övervattna inte), planterar du om växten behöver du inte göda trädet mer iår.
moniq
tusen tack, läste någonstans att man ska ha leca och tidningspapper i botten av krukan. Är det något som är ett bra tips eller
kristerh
CITAT (moniq @ 11-08-2006, 21:49)
tusen tack, läste någonstans att man ska ha leca och tidningspapper i botten av krukan. Är det något som är ett bra tips eller

mycket leca i botten så dräneringen blir bra är viktigt. Tidningspapper vet jag inget om det skulle jag skippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon