|
Full version: Hopplös slänt
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 06:59
Vi har en slänt mot "storskogen" som inte är grann...den är i söderläge och det växer en massa sly...ojämn är den också som tusan!!
Hur tror ni det skulle fungera om man grävde rejäla gropar och fyllde med bra planteringsjord och sedan planterade exempelvis lite Japansk Körsbär, Olvon, Fläder och andra doftande och blommande träd som får stå med rejäla mellanrum så att kronorna blir vackra och friväxande?
Fungerar detta?
Sedan tänker jag plantera Bergenia under som täckning och om skuggan blir lagom även gott om Hostor. (Men då kommer väl evighetsjobbet med att arbeta upp slänten till rabattkvalité??)
Kristina zon 3
20-05-2003, 07:12
Vi har också en slänt i söderläge. Idag är det gräsmatta/mossa. Ett himla jobb att försöka ta sig runt med gräsklippare. Den är förmodligen mycket mindre än den ni har. Träd skulle inte alls funka. Däremot så har jag ambitionen att på sikt ta bort gräsmattan, lägga dit ett antal stenar så att man hyfsat lätt kan kliva omkring och sedan ska det dit ett antal marktäckare. Vad jag ska välja vet jag inte än, men ett fåtal supertåliga är väl min tanke. Vet inte om det beror på att jag fortfarande är ganska grön  vad gäller trädgård, men min uppfattning är att det är mycket mer jobb med en gräsmatta (om det ska vara en gräsmatta ej mossmatta) än vad det är med rabatter. Hur skulle det vara med en Enebacke? Om slänten gränsar mot skogen. Fast de kanske inte trivs i sol. Kristina
Louise i Göteborg
20-05-2003, 07:45
Kristina - Enar trivs alldeles utmärkt i sol, den enda barris som gör det.
Trägårdsmannen - Träd och stora buskar är väl ett utmärkt sätt att ta hand om en bit mark på. Med lite tur svälter du (på några år) jorden under så ogräset inte blir så kraftigt och sen kan du plantera enkla saker som tex bergenia, sockblomma, myskmadra och vissa geramiun. Detta är vad jag får att växa under mitt största träd. Ingen sol, inget vatten och ingen näring. Jo, det förståss svalörten trivs där också.........
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 08:17
Ytan är ca 6 x 12 meter - nu med gräs, berg i dagen, fula enar, rönn, en liten ek och en massa snår av hallon och annat skräp som växer i ett enda virrvarr...har grävt i det på ett par ställen och det är ca 20 cm jordlager och sedan bara makadam...blev tydligen liggande efter husbygget en gång i tiden och bara täckt av jord...det blir ett tungt grävande när träden skall planteras - men i och för sig är ju inte stenarna så stora i sig - bara väldigt många till antalet...
Vad har du för bra tips på härligt blommande och gärna starkt väldoftande träd/buskar?
Louise i Göteborg
20-05-2003, 08:40
Skall dom dofta också? Då blir det väl syren Just doft och träd är inte så enkelt. Om jorden är så klen som du säger kanske just bonssyrener är lösningen. Dom har små krav men kan bli besvärliga med rotskott. Om denna slänt ligger för sig själv är det ju som gjort för detta. Häggmispel är en annan anspråkslös stor buske. Den kan stammas till ett flerstammigt träd = lund! Svartplommon och hagtorn är egentligen häckväxter men blir rejäla saker om dom får vara ifred. Vresrosor. Kaprifol i en hög på marken. Vill du att det skall ansluta till skogen utanför kanske några "svenska" träd är på sin plats. Rönnar är trevliga oavsett varifrån dom igentligen kommer. Och spara dom träd du har , har dom satt sig själv trivs dom ofta bra.
Jag har också en hopplös slänt i form av en rullstensås. Stora stenblock med stenjord mellan. Håller på att så sakteliga förvandla den. Men den är så stor, kanske 25 x 10 meter så det får ta den tid det tar. Forslar bort massorna mellan stenblocken och ersätter med matjord. Bara det tar tid och är fruktansvärt tungt för jag får släpa/bära skottkärran upp på stora stenblock. Någon maskin blir det inte tal om för den kommer inte in på tomten där slänten är (hus i vägen). I år har jag planterat 7 tåliga rosor mellan stenblock där jag fått tillräckligt stora planteringsgropar. På de andra utfyllda platserna har jag sått tåliga ettåriga blommor (ringblommor, blåklint/lin, färgtistel, krasse. Mest för att inte ha bara jordytor för ogräset. Sén blir det kanske lite nöd-fint så länge. Det är ju dyrt också att köpa så mycket buskar och perenner på en gång. Har en liten perennodling på gång i en pallkrage där jag hoppas kunna använda en del av dessa mellan stenblocken. Men vi får se om det blir fint eller en katastrof....
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 09:02
Syréner håller jag som bäst på att utrota på andra ställen i trädgården...men som du säger - i slänten skulle dom ju kunna husera fritt utan att man blev så irriterad på dem...men är det inte så att helt friväxande syréner blir rätt glesa nedtill med tiden och mest blommar i toppen? Det blir ju inte så fint om man ser 5-10 år framåt.
Men även om jorden är klen borde väl en 50x50 grop med en halvmeters djup fylld med matjord hjälpa en del - eller är det alltför otillräckligt?
Ja, med doftande menar jag som exempel körsbär som har underbar blomning.
Visst trivs säkert de träd som står där eftersom dom är självsådda - men dom är inte vackra...de är kvar än så länge för att vi sparat dom när vi röjt - men pga att dom stod där ihop med all annan nu borttagen sly har dom fått ett något stukat utseende...
Katrina
20-05-2003, 20:35
Å, kära nån - ett sånt läge för ROSOR!!! Nog måste du väl plantera några rosor? Vackra, doftande, tåliga....stora eller små - bara att välja 50 x 50-grop blir utmärkt även till rosor. De behöver vattnas rejält de första veckorna efter planteringen, senare endast "vid behov". Alltså första säsongen! Sen klarar de sig själva. Lite underhållsbeskärning på våren efter 3-4 år (klipp bort dött, glesa ur i mitten), ett par spadtag ko- eller hästgödsel till varje buske - sen är det bara att njuta! De allra vanligaste är t ex karminröda Hansa och vita Maxima, men det finns många fler. Rugosa hybrider, albor, pimpineller..... Tänk iaf på det?!
Ett alternativ som täckning kunde ju också hasselörten vara, mycket dekorativt bladverk och klarar sig i de flesta lägen.
Micke
Hannele
20-05-2003, 21:31
"Hur tror ni det skulle fungera om man grävde rejäla gropar och fyllde med bra planteringsjord och sedan planterade"
Fungerar utmärkt.
Från en nybörjare.... Schersmin och syrener är fina ihop, det har vi på en slänt på landet, men där är nog jorden ok. Annars, om det alls går, så kan det ju vara fint med ett stort träd också (en praktfull ek... här i zon1 är blodbokarna alldeles fantastiska just nu), men det kanske inte går med den jorden. Enar är fint! De klarar sig väl på relativt stenig mark? Jag röstar på enar med inslag av schersmin och snöbollssyren. Grönt och vitt i en fräsch blandning. Fast jag är en rookie!!
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 08:38
Rosor skulle ju vara både trevligt och vackert - men det är rätt blåsigt. Sedan får nog rosorna vara av busktyp och i kombination med lite prydnadsträd för annars kommer man nog ändå att se det trista som står bakom / utanför vår tomtgräns.
Även Schersmin är ett bra tips - som jag borde tänkt på själv eftersom vi har det och även våra grannar så jordmånen kan ju inte vara helt fel.
Är det några speciella växter man skall tänka på om man verkligen vill svälta jorden så att sly och ogräs tröttnar?
tätt tätt med lupiner kanske i slänten så har inte ogräset så stor chans till o börja med o sen ta arbetet lite i taget jag får ju världens lust till o göra nåt i min egen slänt när jag läser alla förslag,.min slänt är fylld med lupiner den är stenig o mossig o där finns ängsblom som lyckats komma upp här o var emellan lupinerna längst ner har vi iallafall satt vilda björnbär som ett naturligt staket o dom växer jättebra vår slänt har heldags sol en liten tall mitt i där man kan sitta under o skugga sej vi har börjat så smått att fylla ut slänten så att den sedemera ska bli mer användbar men det arbetet går i snigelfart med restmateriel o sånt . Men en bit av slänten har blivit en stadig vacker stenmur där det ska husera fetbladsväxter , o så har jag ju satt frön av bok o tänker mej att ett par sådana ska få stå där i slänten men nu måste jag nog ut o riva runt lite i min slänt
Hannele
21-05-2003, 10:50
Jag har gjort en azaleabacke på min torra slänt. Nu knoppar det nio olikfärgade azaleor där. Vackra höstfärger också! Gôrvackert!
CITAT (Hannele @ 21-05-2003, 11:50) Jag har gjort en azaleabacke på min torra slänt. Nu knoppar det nio olikfärgade azaleor där. Vackra höstfärger också! Gôrvackert! Azalea!!!??? Går det? Jag trodde dom ville ha fuktigt och halvskuggigt! Det vill jag också ha i min slänt om det funkar!!
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 12:23
Instämmer - låter kul att du fått dom att trivas med tanke på deras vanligtvis annorlunda planteringsrekommendation än vad du beskriver. Själv blev jag lite fundersam häromdagen när jag fick höra att både Azalea och Rhododendronknoppar står högt högt upp på Rådjurs favoritlista. Rådjur har vi gott om hemma - men dom har aldrig givit sig på våra Rhododendron - men väl det mesta i övrigt som har fina knoppar
Hannele
21-05-2003, 12:40
Att azaleorna stortrivs på min torra slänt, beror på vårregn! De får tydligen, vad de behöver. Jag har grävt hål i den steniga backen och fyllt på med bra jord.
Karl-Göran Karlsson
21-05-2003, 21:17
Jag har precis gjort en helrenovering av en liknande rätt så stor slänt - cirka 15 meter lång och 3-4 meter bred. Också den i söderläge.
Jag fastnade för alternativet att fylla slänten med buskrosor. Har fått tag i ett 15 tal plantor med cirka 10 olika sorter i vita, rosa, röda och gula färger samt i olika storlekar (från 0.5 m till 2-3 m höga). Däremellan har jag satt diverse marktäckare (lammöron, lågväxande Ölandstok, Betonika - som i min trädgård sprider sig ohyggligt fort och därmed borde funka som marktäckare -, jordnäva, flocknäva, flera tuvor björngräs samt Skuggröna. Insprängt bland allt är också tre stycken olika sorters ginst som kan blomma tidigt innan alla rosor kommer igång. Sen planerar jag dessutom att stoppa ner en mängd tulpan- och narcisslökar till hösten. Är naturligtvis spänd på hur allt detta kan funka tillsammans. Kanske är det för torrt för att det skall kunna gå riktigt bra. Vi får se.
Egentligen var jag ute efter att få tag i Kanadensiska rosor som ju skulle passat bäst med tanke på den extremt bra härdigheten. Tyvärr hittade jag bara sorten Therese Bugnet i handeln men jag valde en massa andra sorter som också hade minst härdighet till zon 5.
Nästa år planerar jag att ta resten av slänten också (hann bara med ungefär halva sträckan i år) och då skall jag försöka vara lite bättre ute i tid med att beställa hem kanadensiska rosor (det lär man kunna göra via Flora Linnea).
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 07:10
Spännande - berätta gärna hur det går under säsongen - skall titta närmare på lite buskrosor i olika höjder. En halvgalen idé jag fått är också att bygga en jättelik spaljé längs hela bakre kanten på slänten och där låta någon blommande snabbväxande historia växa helt fritt eftersom den inte inkräktar på något - Bokharabinda, Klätterhortensia eller något liknande kanske...då hade det varit snyggt med vackra buskrosor framför!
Förresten - vet någon här om hur många Bokharabinda man bör plantera om spaljén är låt oss säga 12 meter bred? En på mitten kanske tar lite väl lång tid att täcka så brett?? Höjden blir nog runt 3 meter - men det skall väl inte vara några problem att få den att växa åt sidorna istället för bara rakt upp (den når ju 3 meter, hyfsat fort...)
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 09:36
Jag lyfter tråden igen för min sista idé med jättespaljé med Bokharabinda har slagit rot rejält hemma  Men - hur tätt bör man sätta Bokharabinda för att den skall bli tät och fin i sidled och inte bara växa som bara den uppåt? Spaljén blir nog snarare 15 meter bred och 3 meter hög.
Louise i Göteborg
26-05-2003, 07:46
Om du lägger ner rankorna på marken och låter dom växa upp först efter några meter sparar du in många plantor, alla grenarna går uppåt från rankan. Hur många är bara en kostnadsfråga, en kan klara det men det tar lite tid. Sätter du en varja meter får du täckt på en halv säsong. Skulle jag plantera detta och bara ha en sort skulle jag nog ta tre plantor och lägga ner dom men detta är bara baserat på känsla och inga fakta alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|