Blomstersmurfen
24-07-2006, 07:37
Provar att odla okra i år, vilket går mycket bra.
Har läst i tidigare inlägg att man skall skörda tidigt, annars blir de träiga i smaken. Så min fråga är helt enkelt, när skall jag skörda???
Vissa av frukterna (eller vad man kallar dem?) är över 10 cm nu. Dom både blommar och ger frukt samtidigt.
Min halvgambianska kompis gör så goda rätter med okra i, så jag tänkte att hon skulle "få" dem så att jag får goda middagar när vi träffas!
Hur förvarar jag okran på bästa sätt efter skörd? Hjälp!!!
Jag vet inte nåt av det du undrar men skulle gärna vilja veta själv...föreslår att du kanske kan fråga din kompis om du inte får några svar här...och sen delge mig..
Har själv haft bekymmer med okran tills jag kom på att den inte tyckte om att bli omplanterad så jag odlar den en o en från början..
Blomstersmurfen
25-07-2006, 08:42
Nu har jag pratat med henne, och hon säger att den är bäst ca 10-12 cm lång.
Fryses in direkt som de är i frysen (inte skölja av i vatten innan).
Dags att skörda!
Tackar...precis vad jag ville veta!!
silbergskan
25-07-2006, 22:20
Hej!
Så nyfiken jag blir, var får ni tag på frön? Växthus eller friland?
Mvh
Linda
Blomstersmurfen
28-07-2006, 05:50
Jag köpte två olika sorters frön från Impecta.
Okra vill ha det så varmt som möjligt, gärna i överhettat växthus i stekhet sol. Bara att passa med vattning förstås
I afrika växer de på friland förstås, och där är det så varmt så jag skulle aldrig palla att stå och skörda hela dagarna i hettan. Men jag har tittat på dem stackare som gjorde det, från insidan på en bil med ac...
Jag köpte sorten "Burgundy" från Impecta i år för den skall klara lite svalare läge...och så får vi en stekhet sommar istället för kallt och regnigt..
Har dom också i växthuset men mina resultat är det lika bra att ta med en stor nypa salt eftersom jag aldrig får gjort saker och ting i tid..varken sådd eller utplantering i rätt tid i år..
Christa
30-07-2006, 20:02
Intressant! Det måste jag prova någon gång. Hur många frukter blir på varje planta ungefär? Smakar de starkt eller vad kan man jämföra med?
Blomstersmurfen
26-01-2007, 05:04
Hej igen!
Smaken är mycket egen, och när min kompis tillagar okra skär hon ner de i små små bitar, så att man slipper känna konsistensen (som ofta uppfattas som lite "slimig"), men ändå får smaken.
Jag kan faktiskt inte riktigt beskriva smaken i ord, men att laga samma maträtt med respektive utan okra (när vi inte lyckats fått tag på den i affären) gör iallafall stor skillnad. Den med okra är klart godast.
Mina gav ungefär tio frukter per planta, men de drabbades i slutet av sommaren av spinn, så jag slängde ut dem i kylan och då lade de av helt att sätta frukt.
De var väldigt lätta att så, så jag kastade dem och får börja på nytt i vår.
emmapemma
26-01-2007, 07:13
Hej blomstersmurften!
Menar du att du skördar okra NU?
I vilken typ av rätter lägger man okra - i vanliga grytor, eller ska det vara någon typ av särskild kryddblandning som framhäver okra (om det är typiskt afrikansk, kan jag tänka mig sötare kryddblandning med aprikoser t.ex.)
/Emma
Blomstersmurfen
26-01-2007, 08:18
Nej nej, inte nu, det var för ett antal månader sedan!
Jag hade bara inte sett Christa´s inlägg förrän nu!
Man brukar använda okra i afrikanska grytor, ofta tillsammans med jordnötssmör, har jag för mig (det var ett antal middagar med kompisen sen sist som jag åt okra).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.