TantGredelin
24-07-2006, 08:19
Jag flyttade på en 4-5 årig ullungrönn som stod i vägen. Grävde stor planteringsgrop och fick med en rotklump på ungefär 80 cm diameter, trädkronan var ungefär två meter i diameter. Nu har alla bladen vissnat och det är svårt att hålla rotklumpen fuktig i värmeböljan, Vad tror ni? Ska det kunna gå?
[/b ]Vattna, vattna och vattna![/b] Använd gärna en rotvattnare så att rötterna får mera vatten. Rönn brukar kunna överleva det mesta.
Om trädet hade blad en tid på säsongen kan det mycket väl överleva även ett ganska tidigt bladfall. Bladen gör att trädet lagrar energi som det kan spara till nästa lövsprickning, och till att utveckla rötter. Men det är helt klart att det är vattna osm gäller.
Alla träd som flyttas eller planteras måste vattnas de första växtsäsongerna, oftast de tre första säsongerna (vår/sommar).
En sak som jag experimenterar med är att på ställen som har alldeles för lite ler eller ingen alls, lägga ler och alv i vatten och vattna ned det. Om det är bra eller inte vet jag inte, men värt att testa tycker jag som inte gillar att lägga alv från rosgropar i "sophögar" på tomten. Det är inte naturligt att ler och alv "dimper ned från ovan", men kanske kan det hamna på en nivå där den gör nytta.
Oavsett experiment som dessa så är det bästa att plantera arter efter de jordförhållanden man har, istället för att försöka ändra på något så komplicerat som markförhållanden. Och att vattna förstås!