Första året som jag odlade pumpa, vilket var förra året. Var det kanske två stora misstag jag gjorde. Jag planterade fröna ca 10juni (fick dem som present), och sedan la jag halm under rankorna, visste inte att det blev rötter på rankorna

:(
Nu när jag tittar på bilderna jag tog på den där i landet tycker jag att det är roligt... att se hur stora (små) bladen är mot i år...

men-men nu har jag ju även fiberduk på bågar över hela ranakan, börjar huvudrankan växa utanför nu, den är ca 7m...Hur långt det nu är??
Men hur stor/a är dina pumpor såhärdags på året? Min är inte riktigt 20cm läng, dock lite avlång och det verkade som det inte var så bra när jag läste på nätet...
Det spelar altså ingen roll att det var "Dill´s atlantic giant" man köpte, för det var från impecta?? Man får kanske ta och köpa andra frön nästa år då...
Men hur länge kan man odla pumpa på samma ställe i rad, detta är andra året. Det värsta är att detta läger är såå bra

, mellan syrener som skyddar mot vind och ett hus i norrläge. Så det blir varmt och vindstilla... Men kan man odla från andra hållet?? Att man planterar pumpan så att istället för att den växer från "A till B" så växer den från "B till A"??
Annars så kanske man får ta och odla meloner eller något annat roligt som man får stora frukter på, men vad kan det vara???
Får antigen ta lite frigolit eller sand+fiberduk under imorgon, får se vad jag hittar.