Trädgårdsmannen
20-05-2003, 07:12
Alla perenner växer så det knakar i trädgården - även alla delade flyttade perenner vi jobbat med med ETT undantag: Stockrosorna!!
Dom har bara fått ett par blad fler än när vi köpte och planterade dem - är dom seega i starten eller? Om dom skall bli över 150 cm höga skall dom väl sätta igång någon gång, eller vad är det som händer??
Louise i Göteborg
20-05-2003, 07:28
Dom gör så!
Bladrugge ganska länge och sen spurtar dom.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 08:08
Vad skönt - då är dom som dom skall alltså

Var lite rätt att lusangreppet jag fick bort hade gjort skada - första gången jag planterat Stockrosor - skall enligt trädgårdsmästaren vara en perenn (?) sort. Vi får se - har fått råd här inne att man skall skära av stängeln efter att sista blomman blommat över för att den skall komma igen.
Har placerat dem vid husväggen - behöver dom extra stöd eller klarar dom att stå av egen kraft?
Har också hört/läst att om man skär av stängeln direkt efter att de blommat ut räknas de som perenna. Annars frösår de sig och blir bienna.
Jag har frösått i år och kommer att placera mina längst bak tillsammans med de spaljerade päronen, men kommer inte att chansa på att de klarar att stå av egen kraft. Åtminstone inte första året, trots att de får fint sällskap av Fingerborgsblommor (mina blir över 2 m) och Riddarsporrar.
Louise i Göteborg
20-05-2003, 08:18
Troligen behöver dom stöd, det visar sig.
Visst stöttar/läar väggen men står dom intill väggen blir dom som regel ännu större och behöver stöd just därför.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 08:56
Hur är det - doftar följande?
- Stockrosor
- Riddarsporre
- Digitalis
Louise i Göteborg
20-05-2003, 09:29
Inte mycket.
De flesta blommor dofter något men ingen av dessa hör till de man odlar för doftens skull.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 09:41
Vet du om det finns någon perenn som kan matcha exempelvis Schersmin när det gäller doft?
kerstin z5-6
20-05-2003, 21:48
Inte vet jag om den kan påstås matcha sherminen i doft ..men doftar gott -som herrparfymen Aramis gör Sommarvivan -primula florindae -blommar i början av juli ,röd, gul ,orangebrun
Primula florindae
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 08:22
Väldigt lik Gullvivan - kanske inte så konstigt eftersom de är nära släkt... Får kika efter den nästa gång trädgårdsmästaren får sig ett litet besök av Gardenmannen - det dröjer väl inte särskilt länge om jag är lite självkritisk
Vet du förresten om det är lätt att lyckas med frösådd av Primula om man provar att samla fröställningar?
kerstin z5-6
21-05-2003, 14:48
ja ,det är lätt men avkomman blir inte konstant -Ang sommarvivan -ja blomman liknar gullvivor som hänger ner men 1 rugge kan bli 60 cm i diameter o 50 hög

och sommarvivan blommar i juli
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 14:58
Det var värst - en sådan får jag hålla utkik efter!
Du menar alltså att man får se vad man får när man fröförökar Primula? Spännande...
kerstin z5-6
21-05-2003, 16:45
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 07:01
Trevligt när det lyckas - jag får se till att plocka frön från mina Primulor nu efter blomningen - hur vet man förresten när det är läge att ta fröna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.