Full version: Svampodling
Gurkan
Jag har just läst en bok som heter "Svampodling till husbehov" och blivit mycket nyfiken på detta.

Jag hade inte tänkt mig såna små odlingslådor men champinjoner som man kan köpa ibland som man har inne utan skulle vilja odla på trästockar som kan stå ute året om och ge skörd under längre tid.

Hittade en artikel som nuddar vid ämnet här på odla :
Lite om svampodling men där var inte mycket info.

Mycel till Ostronskivling och Shitake har jag hittat här : Hortica/Hortikultur HB men deras förpackningar är ganska rejäla, och dyra, och dessutom färskvara.

Kanske nån som är intresserad av att dela en förpackning ??

Förrutom mycel behöver man färska stockar av lövträ, det kan man köpa för en rimlig peng hos en lokal vedleverantör.
harald
jag köpte från http://www.pilzshop.de förra året, och stoppade in nameko ('toskana-pilz') och shiitake i stockar från ek och äpple. det blev inget förra året, men jag hoppas att det blir något i år..
provade även att odla i halmbalar (pleurotus eryngii, t.ex, är jättegoda), men jag tror att de torkade... sad.gif

vi kanske ska samordna en beställning därifrån, frakten kan ju kosta en del.. fast, det kanske är bättre att göra det på våren.. . man kan iofs odla i påsar med sågspån inomhus också. det går lite snabbare än att odla i stockar..

/harald
Gurkan
Jawohl !! Ich möchte VITALPILZE !!! laugh.gif Min tyska är inte längre vad den borde vara ...

Som jag föstått så är ek ett av de träslag där mycelet tar allra längst tid på sig för att växa igenom så har du lite tålamod kanske det tittar ut nån svamp såsmåningom. Äpple vet jag inte hur "hårt" det är.

Jag har iaf. hittat en annan leverantör av mycel till ostronskivlingen .

Tyndero Svamp

3kg färskt mycel kostar ca 150:- (+frakt).

Ja, det är framåt vårkanten det är aktuellt för mig att dra igång.

Pleurotus eryngii, har den nåt svenskt namn ??
harald
jo.. ek är väldigt hårt, men det blåste av en stor, tjock gren intill mina föräldrars trädgård i stormen förra året, så vi hade mycket av den..

pleurotus eryngii: kungsmussling, enligt fruktogront.se. säljs ofta under namnet 'king oyster'.
jag har köpt den nån gång (när jag har känt att jag har haft mycket pengar) på ica focus i göteborg.

liksom andra ostronskivlingar kan man odla den i lite allt möjligt (trä & sågspån, halm, papper (t.ex toapappersrullar smile.gif ), m.m..)
shiitake är ju betydligt mer kräsen och vill bara växa på vissa lövträd (t.ex ek, bok, björk)

/harald
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon