Christin*

Varför är det fläckar på min sköldpaddsört?
Jag brukar ta bort de bladen och har även klippt bort några stjälkar som hade många dåliga blad. Vad kan man annars göra?

Varför blir bladen gula på denna marktäckare? Planterad i år.

Detta är vattenhyacint och houttuynia.
Hur vinterförvarar man dem bäst?

Denna drakmynta planterade jag för ca 2-3 veckor sedan. Varför blir den gul längst ner? Trivs den inte?

Denna brudspirea planterades förra året och har aldrig blivit beskuren. I år har det kommit ganska mycket skott som skutit iväg i höjden. Bör jag toppa dem?

Tusen tack för hjälp! wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Marktäckaren skulle jag tippa har haft det lite för torrt (eller för blött) någon gång och växten gör sig då av med några av de äldsta bladen.

Drakmyntan är ju väldigt nyplanterad ifall det bara var 3veckor sedan den planterades, de nedersta bladen är de äldsta bladen och det är dem växten gör sig av med först när den ex, liter av närings eller ljusbrist och ex. näringsbrist kan visa sig flera veckor efter att den haft bristen så den kan ha haft det lite magert i trädgårdsbutiken.

Spirean tycker jag ser bra ut, spireor ser ju ut sådär ifall man har dem i friväxande form (vilket de passar bäst för). Toppa spirea bör man inte göra, där du toppar kommer en kvast att växa fram och det blir en ganska ful form på den. Ska man ha friväxande form låter man den växa i 5-6år sisådär och sedan börjar man gallra ur de äldsta grenarna som klipps nere vid marken.
Christin*
Ok, mycket matnyttigt för en nybörjare!
Tack!

Någon som har koll på min sköldpaddsört eller vattenväxterna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon