Full version: Tornedalen
Gossen Ruda
Vilket område förknippar ni med ordet Tornedalen? Frågan dök upp i ett annat forum. Agneta, är du där?
AnitaO
Haparanda och norrut.

Jag tillbringade mina barndoms somrar i Kukkola hos mormor och morfar smile.gif
Margith
Jag förknippar Tornedalen med Norrlands inland. Kustregionerna faller bort, dvs Haparanda, Kalix osv. Även fjällregionerna faller bort, dvs Kiruna, Gällivare osv.
Möjlig huvudort i det som jag tänker på som Tornedalen skulle kanske kunna vara Pajala smile.gif
AnitaO
Kanske ska förtydliga .....
Det jag förknippar med Tornedalen är alltså området närmast Torneå Älv.
Gränsen mot Finland.
aurinko
CITAT (AnitaGg @ 24-07-2006, 15:48)
Haparanda och norrut.

Jag tillbringade mina barndoms somrar i Kukkola hos mormor och morfar smile.gif

Kan du tala finska?
Betty
Det här är Tornedalen: Kartbild
alltså området på vardera sida om Torneälven.
smile.gif
Gossen Ruda
Ja, och dessutom rakt norrut även om Torneälven kommer in från väster. Torne Valley!!!!! laugh.gif Saken är klar, tack alla.
RibesRubusVitis
Sommaren 1974 tillbringade jag med militärövning i och kring Övertorneå, som på finska heter Matarengi. På den finska sidan heter orten Ylitornio. Jag fick intrycket att finska är det dominerande språket på båda sidor och att den egentliga språkgränsen ligger närmare Kalixälven. (Där borde alltså riksgränsen gå.)
Vi var förlagda på Nordkalottens folkhögskola, som i dag kallas Tornedalens folkhögskola. Vid sidan av krigandet fanns tid för studiebesök i Haparanda, Rovaniemi, Pello och artillerilinjen vid Kalix. Vidare gästade vi krigskyrkogårdar i Finland, besökte gurkodlaren Gunnar Hietala och såg märkliga fiskeredskap vid Kokkolaforsen.
På den tiden gick det rälsbuss från Boden; banan delade sig vid Karungi, norrut till Övertorneå och söderut till Haparanda. Linjen lär numera vara nedlagd och ersatt med bussar.
Det märkligaste för en sörlänning var midnattssolen. Den såg vi bara genom att bestiga ett högt berg strax söder om Polcirkeln, men ljust var det ändå hela dygnet.

Detta är alltså Tornedalen för mig.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2006, 15:31)
Vilket område förknippar ni med ordet Tornedalen?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon