jennyp
gav sambon en venus flugsmälla och efter bara ett par dagar är den svart och ser i allra högsta grad döende ut. vad ska jag göra??

kan jag rädda den? klippa bort det svarta och hålla fuktigt?

jag har den i vitmossa och vattnar bara på fatet med destillerat vatten, det har ju inte regnat på snart en månad här så regnvatten är rätt svårt att få tag på...
Alexander-VG-zon3
jag hadde en sån ute å dne blev svart i mitten å sne ruttnade dne . jag vet inte vad som hände eller vad att göra åt dte men min dog ¨å jag slägnde den prova annars kolla hur rötterna ser åt om dom är hela så kanks planteraom dne eller nåt å ta veck dte svarta eller jag .

nån annan har någ bättre svar
jennyp
CITAT (flaxss @ 24-07-2006, 18:29)
jag hadde en sån ute å dne blev svart i mitten å sne ruttnade dne . jag vet inte vad som hände eller vad att göra åt dte men min dog ¨å jag slägnde den prova annars kolla hur rötterna ser åt om dom är hela så kanks planteraom dne eller nåt å ta veck dte svarta eller jag .

nån annan har någ bättre svar

det tog ett tag, men jag tror jag kan läsa vad du skrev wink.gif

jag har klippt bort det svarta och eftersom det bara är tre dagar sedan jag planterade ner den i mossan så låter jag den stå där den är...
pejori
ta och PM-a adrian och be om hjälp...han kan
Floppy
Jag hade venusen tidigare för ett par år sedan och den dog den med efter nån vecka...
Nu har jag beställt frön för ca en månad sedan och på beskrivningen som jag fick med så stod det att man INTE fick ge den kranvatten...då dör den... unsure.gif ... *oppps*...det hade ju jag gjort rolleyes.gif ...

Så ge den regnvatten för det skrev de i beskrivningen och sen ska det vara ca 1 cm vatten på fatet...det är ju en sumpväxt om jag har förstått det hela...

Köp en ny och testa...om den andra redan har dött...

Ett till tips som det stod på pappret...lek inte med den...alltså var inte där och peta för att titta på när den slår ihop sina 'käftar'...det tar nästan all energi ifrån den och den kan dö utav upprepad behandling...

Lycka till...
jennyp
CITAT (Floppy @ 25-07-2006, 17:26)
Jag hade venusen tidigare för ett par år sedan och den dog den med efter nån vecka...
Nu har jag beställt frön för ca en månad sedan och på beskrivningen som jag fick med så stod det att man INTE fick ge den kranvatten...då dör den...  :unsure: ... *oppps*...det hade ju jag gjort  :rolleyes: ...

Så ge den regnvatten för det skrev de i beskrivningen och sen ska det vara ca 1 cm vatten på fatet...det är ju en sumpväxt om jag har förstått det hela...

Köp en ny och testa...om den andra redan har dött...

Ett till tips som det stod på pappret...lek inte med den...alltså var inte där och peta för att titta på när den slår ihop sina 'käftar'...det tar nästan all energi ifrån den och den kan dö utav upprepad behandling...

Lycka till...

som sagt, den har inte fått kranvatten utan destillerat vatten. det har inte regnat på en månad här så regnvatten får jag inte tag i. givetvis har jag heller inte lekt med den.

den ligger i vattenbad nu men de små rötterna var även de helt svarta så jag tror inte den klarar sig sad.gif

köpa en ny och testa igen känns så där kul när man har betalat en del för denna redan mad.gif
Alexander-VG-zon3
jag hadde med battrevatten hette det jag hadde men dne blev ändå svart å ruutnade kankse är det kyla
jennyp
CITAT (flaxss @ 25-07-2006, 18:30)
jag hadde med battrevatten hette det jag hadde men dne blev ändå svart å ruutnade kankse är det kyla

ja kallt är det inte här i alla fall, den står ljust i ett varmt rum (22-25 grader är det väl här inne... )
lilla mamma
jag har vattnat min med kranvatten och inte har den dött av det. Samma sak som med kaffeplantor, inte behöver de destillerat, steriliserat eller regnvatten, låt bara vattnet stå en stund i kannan och få rumstemp.
Har du små varelser i jorden och runt den möjligtvis? Har den fått en törn i vattningen, minsta torka så är den nästan helt död.
Just nu står min ute vid min damm och mår som en prins, god tillgång på föda
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 25-07-2006, 20:34)
jag har vattnat min med kranvatten och inte har den dött av det. Samma sak som med kaffeplantor, inte behöver de destillerat, steriliserat eller regnvatten, låt bara vattnet stå en stund i kannan och få rumstemp.

att låta vattnet stå hjälper inte om du menar kalket
Floppy
Ja då vet jag inte hur du ska göra...så står det i papprena som jag fick med mina frön...jag är ingen expert utan jag skrev bara det som står på pappret...men som någon skrev här tidigare så är det nog bäst att du frågar Adrian som är expert på 'köttätande' växter...

Han har även en hemsida som jag tror heter Brutala Blommor... här är en länk dit...
Brutala blommor

Jag förstår om du inte vill köpa en ny...eftersom de är rätt så dyra.... sad.gif ...tråkigt...men de är roliga och annorlunda växter tongue.gif wub.gif
Lycka till i dit letande efter svar...hoppas att du hittar det och gör du det så dela gärna med dig...det vore kul att få reda på vad det var som vart tokigt...ska ju så frön till venus om några månader tänkte jag...
jennyp
Har du små varelser i jorden och runt den möjligtvis? Har den fått en törn i vattningen, minsta torka så är den nästan helt död.

nope, inga små husdjur runt den...

hade den ju bara i två dagar innan den gav upp, redan efter en dag började den sloka.

den har heller inte torkat ut någonsin utan stått fuktig hela tiden. jag har mailat henne jag köpte den av men inte fått svar. tror att det är kört för den här lilla vännen... sad.gif

vet dock att mamma hade samma problem med sin, den stod dock ute för kallt och frös, vilket denna inte har gjort.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jennyp @ 26-07-2006, 08:30)
Har du små varelser i jorden och runt den möjligtvis?  Har den fått en törn i vattningen, minsta torka så är den nästan helt död.

nope, inga små husdjur runt den...

hade den ju bara i två dagar innan den gav upp, redan efter en dag började den sloka.

den har heller inte torkat ut någonsin utan stått fuktig hela tiden. jag har mailat henne jag köpte den av men inte fått svar. tror att det är kört för den här lilla vännen... sad.gif

vet dock att mamma hade samma problem med sin, den stod dock ute för kallt och frös, vilket denna inte har gjort.

den kanks ehar frösit inann ni fick eller köpte dne
jennyp
jag har mailat adrian nu så får jag se...

hoppas även att säljaren svarar på mitt mail.
Floppy
CITAT (jennyp @ 26-07-2006, 09:08)

Väntar med spänning på vad du får för råd och svar av Adrian...
Läste lite på hans hemsida om skötsel och så men hittade inget om just detta problemet så jag hoppas att han vet...eller att hon du köpte plantan av kan ge dig ett svar...
jennyp
CITAT (Floppy @ 26-07-2006, 11:13)
CITAT (jennyp @ 26-07-2006, 09:08)

Väntar med spänning på vad du får för råd och svar av Adrian...
Läste lite på hans hemsida om skötsel och så men hittade inget om just detta problemet så jag hoppas att han vet...eller att hon du köpte plantan av kan ge dig ett svar...

japp, jag hoppas på att någon av dem har bra råd att ge. den står i terrariet med undervärme nu i alla fall så jag hoppas den klarar sig ändå.
lilla mamma
nej, det är inte kalket jag menar med att låta vattnet stå. Hur mår dina fötter flaxx om du häller kallt kranvatten på dem? samma med rötterna på inneväxterna
Anki på Öland
CITAT (jennyp @ 24-07-2006, 18:10)
jag har den i vitmossa och vattnar bara på fatet med destillerat vatten

Den kanske inte alls trivs i vitmossan, det är ju inte vad den står i när man köper den.
Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 27-07-2006, 12:12)
nej, det är inte kalket jag menar med att låta vattnet stå. Hur mår dina fötter flaxx om du häller kallt kranvatten på dem? samma med rötterna på inneväxterna

dom skulle inte dö av det , regnet är oftast nerkylt å vattenslangen är oftast emd kallt om man tittar generelt på krukväxter å växter .

själv tycke rjag dte hadde varit skönt med kalltvatten på mina fötter så som dom värker .

men sen köttätande så dör dom kankse om dte är kalt inte vet jga har man vattnat emd kallt vatten så har dne ju fått kyla .
lilla mamma
förstår dig flaxx, och du förstod vad jag menade.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 27-07-2006, 12:38)
förstår dig flaxx, och du förstod vad jag menade.

:wub:vad bra smile.gif
lilla mamma
rättvisa, vi dö av värmen och blommorna likaså
Floppy
jennyp: Hur går det?...får du nått svar?...är ju så nyfiken.... tongue.gif
jennyp
CITAT (Anki på Öland @ 27-07-2006, 12:14)
CITAT (jennyp @ 24-07-2006, 18:10)

jag har den i vitmossa och vattnar bara på fatet med destillerat vatten

Den kanske inte alls trivs i vitmossan, det är ju inte vad den står i när man köper den.
Anki

jag flyttade den till mossa från jordblandningen när den började dö...

hur som helst så har jag inte fått svar från säljaren sad.gif men däremot från adrian som rekommenderade att ha den ute. Nu står den ute och jag håller den jämnt fuktig så får vi se hur den klarar sig.
lilla mamma
min blommar
freya
Min blommade också, men problemet med svarta käftar har inte försvunnit. Får ta o ställa ut den på dagarna, vi har neråt +5-8 på nätterna kanske lite kyligt för en liten venus som inte är van att vara ute.
Tjoppa
Kan det inte vara för varmt för den?
Läste på blomsterlandets hemsida att den helst ska ha 16-18 grader, och denna sommaren har vi haft alldeles för varmt. tongue.gif
Floppy
CITAT (jennyp @ 31-07-2006, 22:20)
hur som helst så har jag inte fått svar från säljaren sad.gif men däremot från adrian som rekommenderade att ha den ute. Nu står den ute och jag håller den jämnt fuktig så får vi se hur den klarar sig.

Okej...hoppas att den klarar sig...*håller tummarna*.... wub.gif
Tjoppa
Dessutom var min syster inne i en blombutik och frågade lite om skötsel, och de sa att om det inte kommer insekter kan man lägga lite rå köttfärs i käftarna.

Så "mata" den och inte för varmt, som jag förstår.
LadyG
Intressant, för en av mina flugfällor mår pyton, men den andra trivs. Båda står i samma rum, får lika mycket vatten och ljus. Så det kan vara tillgången på flugor som är skillnaden?
jennyp
CITAT (Tjoppa @ 02-08-2006, 20:10)
Dessutom var min syster inne i en blombutik och frågade lite om skötsel, och de sa att om det inte kommer insekter kan man lägga lite rå köttfärs i käftarna.

Så "mata" den och inte för varmt, som jag förstår.

eftersom käftarna var kolsvarta och ramlade av är det lite svårt att mata den.... det är bara tre blad kvar av den nu.
Tjoppa
Den kanske handskades vårdslöst av posten? För du fick den fraktad till dig, som jag förstår, stämmer det?
Kanske väldigt varmt eller kallt i postrummen eller nåt. unsure.gif
Starfight
Man behöver inte "mata" växten och absolut inte med köttfärs, den klarar sig utmärkt med det den fångar själv. Den överlever även om den nu inte fångar några insekter. Det är ju tråkigt att din planta håller på att då får jag ju säga.

Min har stått ute hela sommaren i värmen och den växer som katten, men somsagt den får ju inte torka ut. Jag har planterat mina växter i torv och dom trivs fint i det.

Kolla bilderna i mitt album.
Floppy
CITAT (Starfight @ 04-08-2006, 22:35)
Kolla bilderna i mitt album.

Albumet ditt fungerar inte... sad.gif
Var in på din blogg och kikade lite....läste att du har sått flugtrumpet...och eftersom jag skall så det framöver så ska jag läsa din blogg lite då och då och följa dina 'trumpeter' med spänning tongue.gif wub.gif ...har lagt till den i mina favoriter nu... smile.gif
Starfight
Nu skall nog mitt album fungera hoppas jag.

Jag det skall bli spännande och se om det kommer att bli några trumpeter, hoppas det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon