TantGredelin
Tänk om bilar levererades utan drivrutiner och annan nödvändig mjukvara... Jasså? Vill du kunna bromsa? Då får du installera några program, sen är det bara att starta om och bromsa på. Svänga till vänster? Tanka hem uppdateringar. Säkerhetsprogram som hindrar??? Då får du lämna in bilen till oss så ska vi titta påt.
Ja, ni fattar. Jag har tillbringat flera timmar vid datorn för att få min nya mobiltelefon att fungera som den ska enligt reklamen.
Och ensam hemma är jag, och rätt gammal. Och ingen att prata med. Så nu hoppas jag att några fler vill vräka ur sig missnöje med sånt så att bördan lättar för TantGredelin.
mad.gif
Pirum
Drivrutiner etc till telefoner är ett sant helvete. Ofta är de undanskuffade nånstans långt nere i operatörernas eller tillverkarnas hemsidor.
Jag tror det är en medveten strategi, ju färre folk som får tag i drivrutiner etc, desto färre supportsamtal blir det att ombesörja. Tror det är därför man så ofta får paketerbjudanden som inkluderar mobil-kort till laptops, trots att de flesta redan har en telefon som funkar utmärkt att internetta med. Orsaken är då att det är enklare för operatören om folk bara pluggar in ett kort och en CD än om operatören ska ge support till 123 olika telefonmodeller. På samma sätt vill inte tillverkaren ge support till 123 olika operatörer. Hm, nu spårar jag ur. Men det jag menar är att det var svårt att hitta programvaran till min NEC (med Tre som operatör). Till slut hittade jag den. Men när jag nu vill internetta med, tja, Comviq, så vill Comviq att jag istället tar deras dyra paket som inkluderar ett kort till en laptop. Jag har ingen laptop. Nåja, bäst att återgå till maten, känner att jag har för lite energi i knoppen smile.gif
TantGredelin
Tack, Pirum
nu känner jag mig lite sedd. Är det inte fler som vill härja lite om det här?
Monarda
Instämmer gärna med föregående talare. Skaffade nyligen en ny mobil som jag inte alls kommer överens med. Vet knappt vilken knapp jag ska trycka på för att svara.
Sådärja, nu var det sagt. Nu har jag erkänt vilken dumskalle jag är! lol:
Finns det fler?
Snöflinga
Abselut laugh.gif har skippat mobilen, den får maken råda över ... sedan det här med datan ohmy.gif tur att det finns hjälpsamma människor här wub.gif
Klura
Tänkte jag skulle testa Sony Ericsson, har aldrig haft en sån så jag köpte en W810i förra veckan.
Killen i butiken fixade alla inställningar så när porteringen är klar om ett dygn är det bara å "tuta o köra" (förhoppningsvis)
Så skönt att bli av med Telenor. Det har bara strulat i två år.
Jag valde Telia så nu kommer jag även kunna använda telefon när jag är i värmland wub.gif
TantGredelin
Just en sån är det jag har köpt, och det är en jätterolig telefon, och de trevliga ungdomarna i butiken erbjöd sig att ta hand om att få igång den. Men jag bor en bit från stan och tycker att jag har erfarenhet av att installera saker i datorn. Så jag kunde ha fått hjälp. Det mesta strulet visade sig bestå av en egenhet hos telefonen, nämligen att den inte ska startas om innan man börjar använda nyinstallerade inställningar. Fast det står i handboken att man ska göra det. En duktig tjej på Telias support redde ut det hela.
Nu på morgonen har ilskan lagt sig och jag njuter istället av att ha en telefon som också är en radio och en filmkamera och att min favoritmusik, Bachs cellosviter går att lyssna på på bussresan som jag ska göra idag.
RDS, MMS, GPRS - mums för tanter.
Så trevligt att ett trädgårdsforum gick att ha till det här! Kanske hela installationen hade kunnat göras med forumets hjälp! Ska prova det nästa gång. Kanske när jag köper en brödrost. som också kan klippa tånaglarna och kan användas som cykelpump. Vi får se.
Klura
Nu på morronen när jag satt på telefon så stod det Telia på telefonen.
Har aldrig tyckt det namnet varit vackert, men idag bara älskar jag det. wub.gif
Ska lämna in min gamla Sharp GX30 idag för upplåsning och uppdatering av mjukvaran (den suger ur batteriet)
Jag har verkligen varit nöjd med den telefonen och kommer behålla den oxå.
Klura
Nämen vet ni va....
I torsdags var vi iväg till butiken å köpte en lur till dottern.
Det blev K800i till henne, den med 3,2 megapixelkameran (hon har ingen vanlig digital så då passar den ju bra)
Det var ju bara det att jag blev döökär i den telefonen så jag gav min "gamla" W810i till sonen och rände iväg och köpte en jag med.

Å jag som inte skulle ha mobil... å inte micro eller dator heller wacko.gif
Det var iaf så jag tänkte för en hel massa år sedan.
Farbror Blå
Alla gör vi såna uttalanden/sätter upp såna principer i livet, bara för att bryta dom senare.
Jag var övertygad om att DC-skivorna inte skulle slå och ville inte skaffa nån CD-spelare. Kan ju gissa om jag har? laugh.gif
Klura
Oj, CD-spelaren missade jag ju. En sån skulle jag ju inte heller ha.
Men jag råkade beställa fel en gång när jag skulle köpa LP-skivor.
En var en CD-singel och den låg orörd i ett år i en låda.
Men så kom jag över en spelare billigt via en som jobbade på Hitachi.
Spelade min enda CD (som för övrigt var Solsbury Hill med Peter Gabriel) på den ett bra tag, innan jag köpte nästa skiva.
Farbror Blå
nugefär som jag då! Fick några CD-skivor och lyssnade hos en kompis och lärde mej hur en sån där mojäng funkade. Sen var det ju bara att rulla på.. (köpte en 6-CDväxlare..) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon